Sommeryd är ordförande för Seko-sektionen i Luleå och han är inkopplad på fallet.
– Jag kan bara representera de som är anslutna. De flesta är inte det, säger han.
Han tycker det som skett "tragiskt".
– Folk mår inte bra, det är ju människor som inte är lastgamla, säger han.
De åtta blev en efter en inkallade till en chef på måndagen och fick beskedet om att de inte var önskvärda. De fast anställda kunde ha klarat sig med en skriftlig varning men uppmanades säga upp sig.
– De har upplevt sig pressade och i en obehaglig situation. De kände sig hotade, det var kanske inte riktigt så men man kan inte ta ifrån någon sin upplevelse, säger Kjell-Åke Sommeryd.
Han är dock inte beredd att försvara den teknik som utvecklats för att få extra pauser.
– Nej, det är osolidariskt. Andra får ju mer att göra då, säger han.
Arbetsplatser inom telesupport och callcenter har stor personalomsättning och hög sjukfrånvaro bekräftar han.
– De anställda har hårda krav på sig, inte minst att sälja. Det är en jäkla press. Men det gäller inte bara Telia utan hela branschen, säger han.
Janne Häkkinen, platschef för supporten i Luleå, vill inte kommentera det som hänt utan hänvisar till Telia centralt. Telias presschef Irene Krohn säger:
– Vi skulle inte vidta såna här åtgärder om vi inte såg väldigt allvarligt på det som hänt. De har misskött sitt arbete och missbrukat vårt förtroende och då måste vi självklart vidta åtgärder.
Krohn menar att supporten är "oerhört viktig" för bolaget och hon medger att vissa dagar kan belastningen bli hård.
– Man måste vara stresstålig och tycka det är kul med teknik och kul att prata med människor. Och det passar inte alla, säger hon.
Telias presschef säger så här om den beskrivning av arbetet som Kuriren fått.
– Det känner jag inte igen. Vi är en av Luleås mest attraktiva arbetsgivare, säger Irene Krohn.