"Miranda-effekten" gav resultat

Organisationen bakom Majblomman har summerat årets insamling. "Vi överträffade förra årets resultat. Jag tror att det beror på en Miranda-effekt", säger Sivert Mässing.

LULEÅ2017-05-22 10:04

Det var 1907 som Beda Hallberg startade organisationen Majblomman. Den allra första blomman var blå.

Jubileumsåret 2017 presenterades den allra första prickiga majblomman. Den är designad av 11-åriga Miranda Nilsson från Hertsöskolan i Luleå.

– Det är en ovanligt vacker blomma. Att den dessutom skapades i Luleå har inneburit en extra skjuts i årets försäljning, berättar Sivert Mässing som är ordförande i Majblomman i Luleå.

Årets insamling överträffade förra årets notering med råge. 353 315 kronor samlades in. Bara 50 000 kronor skiljer från alla tiders rekordinsamling.

På söndagskvällen tog lokalföreningen i Luleå beslut om hur pengarna ska fördelas bland behövande barn i Luleå kommun. Totalt delas närmare 100 000 kronor ut. Bland annat handlar det om tio cyklar, två datorer, lägeravgifter, avgifter till idrottsföreningar, kläder, fritidsaktiviteter samt bondgårdsvistelser.

Årets arbete är inte över för Majblomman i Luleå. Under hamnfestivalen kommer välgörenhetsorganisationen att finnas på plats i Stadsparken för att sälja jubileumsringar, vykort med mera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!