Minskad optimism bland handlarna

Svenskarna köper färre kläder och skor - turisterna blir allt viktigare för handeln.  Det visar aktuell statistik från Svensk handel.

LULEÅ2008-07-17 06:00
Försäljningen av kläder och skor minskar i Sverige. Hittills i år har klädförsäljningen minskat med totalt 3.4 procent. Försäljningen av skor har gått ned med 7.2 procent. Det visar blixtindex från Svensk handel. Nu väntar dock ett tillfälligt uppsving. Shoppingturismen ökar i hela landet och turisterna får en allt viktigare betydelse för detaljhandeln. I Handelsbarometern för juli månad uppger var fjärde handlare i panelen att turisterna är "väldigt viktiga" för försäljningen. 35 procent svarar att turisterna är "ganska viktiga". Nedåtgående trend
Från juli månad och framåt visar mätningarna på en sjunkande optimism bland handlarna. Handlarnas tilltro till utvecklingen i den totala detaljhandeln, den så kallade framtidsindikatorn, når sin lägsta nivå sedan mätningarna startade i juni 2006. - Stigande priser och fallande börskurs gör att detaljhandelsföretagarna har en dyster syn på de närmaste tre månadernas försäljning, säger Yvonne Ingman, vice vd på Svensk Handel. Betydligt större tilltro har handlarna till utvecklingen i den egna butiken. Hela 41 procent av handlarna tror på en positiv försäljningsutveckling i den egna butiken. Minskat behov
Ett minskat rekryteringsbehov kan också anas. Totalt 11 procent av handlarna uppger att de kommer att göra indragningar bland personalen. Det är en ökning med sex procentenheter, jämfört med juni månads mätning. Än mer pessimistiska är handlarna när de bedömer personalbehovet i den totala detaljhandeln. 31 procent av handlarna spår en minskning bland personal inom handeln. Mer statistik finns på
www.svenskhandel.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!