Under tisdag och onsdag står Luleå i hela världens blickfång när svenska EU-ordförandeskapet står värd för handelstoppmötet TTC – Trade and Technology Council – och EU och USA ska fördjupa samarbetet inom flera områden rörande handel och teknisk utveckling.
Flera världspolitiska "högdjur" besöker Luleå, däribland USA:s utrikesminister Antony Blinken, handelsminister Katherine Tai och näringsminister Gina Raimondo samt EU:s kommissionär för handel, Valdis Dombrovskis och Margrethe Vestager, kommissionären för konkurrenskraft.
Svenska regeringen representeras av utrikesminister Tobias Billström (M), energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) samt bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell (M).
– Det här är inte det största mötet men däremot det viktigaste under hela svenska ordförandeskapet. Vi har jobbat hårt för att få toppmötet till Sverige, en framgång att det sker här, säger minister Johan Forssell vid måndagens pressbriefing.
TTC-mötena sker varje halvår och har tidigare hållits i Pittsburgh, Paris och Washington.
– I just Pittsburgh handlade det mycket om den omställning som har skett där från en klassisk industristad till att i dag vara ett teknologiskt innovationscenter. Samma sak händer nu i Norrland – och därför var valet av Luleå självklart, säger ministern.
TTC, som inrättades för två år sedan mellan USA och EU, syftar till att samordna transatlantiska strategier för lokala handelspolitiska, ekonomiska och teknikrelaterade frågor.
– Vi behöver få fram fler gemensamma lösningar, standarder, för EU, USA och ett exportberoende land som Sverige vad gäller hela teknikutvecklingen och den gröna omställningen. Det är avgörande att vi har marknadsinträde till USA och kan exportera våra produkter över Atlanten.
Kritiska råvaror, som sällsynta jordartsmetaller, utvecklingen av 6G och en gemensam reglering av hett omdebatterade AI är några av frågorna på agendan och Johan Forssell (M) pekar på flera förväntningar hos den svenska regeringen.
– Vi behöver en transatlantisk vision och en tidsatt färdplan för forskning och utveckling rörande 6G. Väldigt viktigt för ett teknikberoende land som Sverige och för företag som Ericsson.
Regeringen vill också stärka samarbete när det gäller handel och investeringar i ny teknik, främst vad gäller den gröna omställningen men också AI.
– Både EU och USA tar fram ny lagstiftning kopplad till AI nu. Ska vi handla med dessa produkter över Atlanten behövs gemensamma definitioner. Vad är trovärdig AI? exempelvis. Likaså behöver vi en gemensam syn på riskhantering, som det i dag finns gemensamma standarder för 3D-skrivare och halvledare.
En tredje förhoppning, menar han, är ett arbetsprogram om hållbar handel mellan EU och USA – Transatlantic initiativ on sustainable trades – en marknadsplats för varor och investeringar.
– Ska den gröna omställningen fungera och svenska varor kunna säljas till USA, då måste marknaderna vara mer kompatibla.
Under toppmötet kommer också ett konkret exempel på den gröna teknikutvecklingen visas upp i Luleå.
– Det handlar om en laddstolpe för tunga elfordon, helt ny teknik som nu ska fungera i både EU och USA, och den visas upp tillsammans med ett svensktillverkat, elektriskt fordon.
Många samtal under TTC berör det amerikanska lagpaketet Inflation Reduction Act, IRA, som ger företag i USA enorma skattelättnader.
En förhoppning inför toppmötet i Luleå var tidigare att EU och USA ska kunna presentera en överenskommelse om att EU behandlas som en frihandelspartner och därmed få samma skattelättnader. Johan Forssell (M) tar upp två konkreta delar – leasingbilar och tillverkningen av elbilsbatterier – där stormakterna kan komma överens.
– En långkörare sedan i höstas men lagstiftningen i USA är vad den är och det finns ett antal diskriminerande subventioner, medan WTO (Världshandelsorganisationen) menar att överprövningsmöjligheterna är satta ur spel. Även andra bilar än de som tillverkas i USA ska kunna omfattas av IRA, så att det sker konkurrens på lika villkor. Det vore ett stort steg, då 40-60 procent av alla bilar som säljs i USA är leasingbilar.
Diskussionerna om komponenterna i elbilsbatterierna kommer enligt ministern inte tas i mål när en så kallad mötesdeklaration presenteras vid toppmötets slut på onsdag.
– Vi hade helst inte sett några handelsstörande effekter alls i detta men vi är i en bättre position i dag jämfört med för sex månader sedan.
De svenska gröna stålproducenterna i norr väntar samtidigt otåligt på miljardregn från Energimyndighetens EU-finansierade stödprogram Industriklivet. Hybrit har äskat om 4,9 miljarder kronor och H2 Green Steel om 3,8 miljarder kronor men utrikeshandelsministern kan inte närmare kommentera när beslut tas i de processerna.
Även den inre EU-marknaden har fått kritik från SSAB:s vd Martin Lindqvist som menar att konkurrensen är orättvis, när exempelvis tyska staten skänker uppemot elva miljarder kronor till stålbolaget Salzgitter årligen, medan Sverige inte har samma ekonomiska muskler.
Men Johan Forssell (M) kan inte utlova någon ytterligare statlig finansiering till det gröna stålet i Sverige i dag.
– Redan när jag träffade EU:s övriga handelsministrar på mitt första möte i Tjeckien i november sa jag att vi inte vill ha ett ”subventionsrace”. Stora länder kommer alltid ha ekonomiska resurser att ge stora statsstöd men vad händer då med de mindre länder som inte har de resurserna? Ett företag som råkar vara i det land som ger största statsstöden får inte bli vinnare. Dåligt både för den inre marknaden och konkurrensen inom EU, men även för konsumenterna, liksom Sverige.
Men detta sker i Tyskland nu, på samma sätt som att USA ”dopar” det gröna stålet med miljardregn likaså. Är inte detta ett problem?
– Klart att det är ett problem. Därför vill vi hitta undantag, precis som rörande leasingbilarna och elbilsbatterierna. Vi behöver en dialog med USA kring hur vi arbetar med varandra i detta men ingen blir vinnare på ett ”subventionsrace” i längden – inte USA heller, säger utrikeshandelsminister Johan Forssell (M).