Dagen, Logistikdag Norr, som arrangerades i går måndag är det största forumet kring infrastruktur i norra Sverige som någonsin genomförts. Catharina Elmsäter Svärd fanns på plats för att inviga. Det är första gången som en dag om infrastruktur och logistik initieras av de norrbottniska företagen och syftet är att belysa logistiska utmaningar och möjligheter.
Satsningarna uteblir
Enligt Andreas Lind, vd, för Norrbottens handelskammare, så satsas det alldeles för lite på infrastruktur i Norrbotten, därav törs länets företag inte satsa offensivt.
– Man måste satsa på infrastruktur för att säkra långsiktiga transporter. Företagen behöver vara säkra på att varorna kommer fram i tid, säger han.
Det företagarna efterfrågan enligt Andreas Lind är kapacitet och miljötänk, dubbelspår på malmbanan och rätt kvalitet på vägarna är av stor betydelse, samt Norrbotniabananförstås.
– Önsketänket för Norrbotniabanan är 2020, men det är en utopi. Det vi har framför oss nu är att få till stånd ett beslut, säger han.
Dubbelspår viktigast
Infrastrukturministern i sin tur menar att dubbelspår på malmbanan är en jätteviktig insats och något som behövs inom en snar framtid.
– Trafikverket har redan tidigare fått i uppdrag att titta på underlaget för dubbelspår, vad det kostar och när det kan bli. Även den norska sidan är viktigt, annars riskerar det att bli en flaskhals, påpekar hon.
Några löften om satsningar på Norrbotniabanan hade hon inte heller med sig.
– Dubbelspår går före Norrbotniabanan, pengarna som finns ska fördelas geografiskt och tidsmässigt. Sverige är ett avlångt land, säger hon.