Ministerbesök utan löften om satsningar

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd är i Luleå.Men några löften om infrastruktursatsningar i länet har hon inte med sig.

MINISTERBESÖK. När vd:n för Norrbottens handelskammare, Andreas Lind säger att länets företagare inte vågar satsa offensivt då det satsas för lite på infrastruktur påminner infrastrukturministern Catharina Elmsäter Svärd om den djupa ekonomiska kris som pågått i hela Europa under de senaste fem åren. Satsningar genomförs menar hon och hänvisar till Botniabanan, Ådalsbanan och Haparandabanan.

MINISTERBESÖK. När vd:n för Norrbottens handelskammare, Andreas Lind säger att länets företagare inte vågar satsa offensivt då det satsas för lite på infrastruktur påminner infrastrukturministern Catharina Elmsäter Svärd om den djupa ekonomiska kris som pågått i hela Europa under de senaste fem åren. Satsningar genomförs menar hon och hänvisar till Botniabanan, Ådalsbanan och Haparandabanan.

Foto: Ingela Rasimus

Luleå2013-10-15 07:00

Dagen, Logistikdag Norr, som arrangerades i går måndag är det största forumet kring infrastruktur i norra Sverige som någonsin genomförts. Catharina Elmsäter Svärd fanns på plats för att inviga. Det är första gången som en dag om infrastruktur och logistik initieras av de norrbottniska företagen och syftet är att belysa logistiska utmaningar och möjligheter.

Satsningarna uteblir

Enligt Andreas Lind, vd, för Norrbottens handelskammare, så satsas det alldeles för lite på infrastruktur i Norrbotten, därav törs länets företag inte satsa offensivt.

– Man måste satsa på infrastruktur för att säkra långsiktiga transporter. Företagen behöver vara säkra på att varorna kommer fram i tid, säger han.

Det företagarna efterfrågan enligt Andreas Lind är kapacitet och miljötänk, dubbelspår på malmbanan och rätt kvalitet på vägarna är av stor betydelse, samt Norrbotniabananförstås.

– Önsketänket för Norrbotniabanan är 2020, men det är en utopi. Det vi har framför oss nu är att få till stånd ett beslut, säger han.

Dubbelspår viktigast

Infrastrukturministern i sin tur menar att dubbelspår på malmbanan är en jätteviktig insats och något som behövs inom en snar framtid.

– Trafikverket har redan tidigare fått i uppdrag att titta på underlaget för dubbelspår, vad det kostar och när det kan bli. Även den norska sidan är viktigt, annars riskerar det att bli en flaskhals, påpekar hon.

Några löften om satsningar på Norrbotniabanan hade hon inte heller med sig.

– Dubbelspår går före Norrbotniabanan, pengarna som finns ska fördelas geografiskt och tidsmässigt. Sverige är ett avlångt land, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!