Miljöpartiet: Bygg Norrbotniabanan
Norrbotnia-banan måste byggas för näringslivets skull. Och för att människor i den blivande storregionen ska kunna ta sig snabbt till kuststäderna. Det säger miljöpartiets språkrör Peter Eriksson. - Det är en skam att det inte byggts någon kustjärnväg trots att stambanan har många flaskhalsar.
MER TRANSPORT. "Näringslivet i Norrbotten utvecklas mycket positivt. Och det innebär att man har ett ökat behov av järnvägstransporter", säger Peter Eriksson.
Foto: Berndt Dimeus
- Näringslivet i Norrbotten utvecklas mycket positivt. Och det innebär att man har ett ökat behov av järnvägstransporter. Men vi vet att stambanan inte klarar mer än fem procents ökning av godsmängden, när det sker har banan nått sitt maximum. Därför behövs Norrbotniabanan. Det är om något ett starkt argument att inte skjuta upp beslutet utan i stället tidigarelägga de här investeringarna, säger Peter
Eriksson. Han säger att fördelarna med Norrbotniabanan inte bara gäller för näringslivet. Enligt Eriksson kommer den blivande storregionen kräva väl fungerande kommunikationer, att människor ska kunna ta sig snabbt till och från städerna längs kusten. Ny arbetsmarknad
- Med en kustjärnväg blir restiderna för persontransporter så korta att vi skulle få en ny arbetsmarknad. Människor skulle kunna bo i en stad och arbeta i en annan. Peter Eriksson säger att växthuseffekten och dyrare olja är ytterligare argument för en satsning på Botniabanan och på järnväg i allmänhet. I det sammanhanget talar han om de förhandlingar och möten som regelbundet sker mellan ledningen för miljöpartiet och socialdemokraterna. Målet är en röd-grön koalitionsregering. - Om vi kommer till makten efter nästa val (hösten 2010) kommer vi göra allt för att Norrbotniabanan ska börja byggas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!