Miljöpartiet: Bygg Norrbotniabanan

Norrbotnia-banan måste byggas för näringslivets skull. Och för att människor i den blivande storregionen ska kunna ta sig snabbt till kuststäderna.  Det säger miljöpartiets språkrör Peter Eriksson.  - Det är en skam att det inte byggts någon kustjärnväg trots att stambanan har många flaskhalsar.

MER TRANSPORT. "Näringslivet i Norrbotten utvecklas mycket positivt. Och det innebär att man har ett ökat behov av järnvägstransporter", säger Peter Eriksson.

MER TRANSPORT. "Näringslivet i Norrbotten utvecklas mycket positivt. Och det innebär att man har ett ökat behov av järnvägstransporter", säger Peter Eriksson.

Foto: Berndt Dimeus

LULEÅ2008-09-12 06:00
Regeringen ska inom kort presentera den så kallade infrastrukturpropositionen, alltså vilka satsningar man tänker göra på vägar och järnvägar. Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson säger att han inte har några förhoppningar på regeringen när det gäller nysatsningar på järnvägar. Enligt Eriksson finns det tvärtom ett motstånd i regeringen mot det och att den föredrar satsningar på nya motorvägar. Som exempel på det tar han regeringens planer på nya motorvägar i Göteborgstrakten. Transportbehov
- Näringslivet i Norrbotten utvecklas mycket positivt. Och det innebär att man har ett ökat behov av järnvägstransporter. Men vi vet att stambanan inte klarar mer än fem procents ökning av godsmängden, när det sker har banan nått sitt maximum. Därför behövs Norrbotniabanan. Det är om något ett starkt argument att inte skjuta upp beslutet utan i stället tidigarelägga de här investeringarna, säger Peter
Eriksson. Han säger att fördelarna med Norrbotniabanan inte bara gäller för näringslivet. Enligt Eriksson kommer den blivande storregionen kräva väl fungerande kommunikationer, att människor ska kunna ta sig snabbt till och från städerna längs kusten. Ny arbetsmarknad
- Med en kustjärnväg blir restiderna för persontransporter så korta att vi skulle få en ny arbetsmarknad. Människor skulle kunna bo i en stad och arbeta i en annan. Peter Eriksson säger att växthuseffekten och dyrare olja är ytterligare argument för en satsning på Botniabanan och på järnväg i allmänhet. I det sammanhanget talar han om de förhandlingar och möten som regelbundet sker mellan ledningen för miljöpartiet och socialdemokraterna. Målet är en röd-grön koalitionsregering. -  Om vi kommer till makten efter nästa val (hösten 2010) kommer vi göra allt för att Norrbotniabanan ska börja byggas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om