Miljonstängsel hindrar tågolyckor

Olyckor och incidenter på järnvägsspåret mitt emot Coop Arena, gör nu att kommunen och Banverket satsar 1,1 miljoner på ett 800 meter långt skyddsstängsel. Det olovliga genandet över spåret efter matcherna i arenan har lett till åtgärden.

SKYDDAR. Det nya räcket ska hindra de som tänkt gena över järnvägsspåret. Kommunen och Banverket delar på kostnaden på 1,1 miljoner.


Foto: Håkan Gidlöw

SKYDDAR. Det nya räcket ska hindra de som tänkt gena över järnvägsspåret. Kommunen och Banverket delar på kostnaden på 1,1 miljoner. Foto: Håkan Gidlöw

Foto: Håkan Gidlöw

Luleå2009-10-23 17:26
- Det är främst de som passerar över spåret efter matcherna i arenan som är problemet, säger banförvaltare Kenneth Vågbrink och byggledare Tore Nilsson från Banverket. De fanns i fredags på plats ute vid området som nu ska skyddas av ett 800 meter långt och två meter högt räcke som täcker hela sträckan utom de tre tillåtna övergångarna.- Det har varit en del incidenter som gjort att kommunen initierat staketet, säger Vågbrink och nämner också två dödsolyckor som inträffat under de senaste två åren, en man och en kvinna har dödats av tåget.- Vi vill skydda liv och det har varit mycket obehagligt för lokförarna med folk som dyker upp på spåret. Man får köra full fart på sträckan men förarna har vägrat att göra det på grund av springet över spåret, berättar banverkets män. Staketet sätts på spårsidan mot Coop Arena och bekostas till lika delar av Banverk och kommunen. Arbetet pågår sedan en dryg vecka tillbaka och ska vara slutfört inom två veckor. - Det finns tre lovliga övergångar efter den här sträckan och vi bedömer att de ska räcka bra för de som behöver passera, säger Banverkets informatör Ola Nilsson. - Den ena finns vid Svartöbron med en gång- och cykeltunnel, och vidare norrut en bevakad korsning med ljud och ljus och bommar samt en övergång med gång- och cykeltunnel, säger Ola Nilsson.Att inte beträda räls på fel ställen och att inte uppehålla sig olagligt i spårområden är något som Banverket informerar mycket intensivt om. - Ja, vi har till exempel särskilda skolinformatörer som åker ut och informera redan i småskolan, berättar Kenneth Vågbrink. En viktig information som gör att liv kan sparas och dyrbart tågmateriel kan skyddas. Tidigare har man satt upp skyddsstängsel inne vid centralstationens spårområde, och det kan bli flera ställen.- Inget är beslutat ännu men vi diskuterar sträckan från Lulsundsgatan mot kyrkogården, säger Kenneth Vågbrink.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om