Mild vinter – tuff för isbrytarna

Endast de största och starkaste isbrytarna har kunnat assistera fartyg i Bottenviken – trots den ovanligt milda vintern.

Framtidens isbrytare kommer att behöva vara i storlek med Atle, säger isbrytardirektören Tomas Årnell.

Framtidens isbrytare kommer att behöva vara i storlek med Atle, säger isbrytardirektören Tomas Årnell.

Foto: Roland S Lundström

Luleå2017-03-16 07:28

P4 Norrbotten rapporterar om att isbrytarna inte får det lättare till havs då vädret är mildare. Tvärtom är det mer krävande. Sverige och Finland har igång åtta av sina största isbrytare i Bottenviken.

– Ja, milda vintrar när inte hela Bottenviken lägger sig och när det blåser bildas det stora vallar i norra delen. Bara de största isbrytarna klarar av att assistera under de förhållandena. Det säger Tomas Årnell, isbrytardirektör vid Sjöfartsverket till P4 Norrbotten.

Isbrytarna i Luleå ska snart pensioneras. De besvärliga milda vintrarna kan därför leda till att framtidens isbrytare blir större.

– Vi ska ersätta de ålderstigna isbrytarna. Vi måste ha minst den storlek, den så kallade Atleklassen, som vi idag har, säger Tomas Årnell till radion.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!