Metall: "Vi har förlorat en arbetskompis till"

– Varje gång vi tar in inhyrd personal eller entreprenörer ökar risken för olyckor, säger skyddsombudet Roger Forsberg på Metall.

Inte nu igen. "Vi har förlorat en arbetskompis till", konstaterar skyddsombudet  Lars Bergström på Metall efter måndagskvällens tragiska dödsolycka på SSAB i Luleå.

Inte nu igen. "Vi har förlorat en arbetskompis till", konstaterar skyddsombudet Lars Bergström på Metall efter måndagskvällens tragiska dödsolycka på SSAB i Luleå.

Foto: Petra Isaksson

Luleå2014-10-29 06:00

På måndagskvällen omkom en 53-årig slovakisk gästarbetare sedan ett tåg kört in i mannens gaffeltruck. Olyckan är den fjärde med dödlig utgång som inträffat inom SSAB:s industriområde under de tre senaste åren. Samtliga dödsolyckor har drabbat inhyrd personal eller entreprenörer.

– Underhållspersonal löper större risker för olyckor, säger skyddsombudet Lars Bergström. Risken ökar om man kommer från ett annat företag och saknar lokalkännedom. Tyvärr har vi förlorat en arbetskompis till.

Metall har på senare år arbetat fram ett forum där skyddsombud, arbetsledning och entreprenörer möts för att göra riskbedömningar inför arbetet.

Enligt uppgift ska 53-åringens arbetsledare på det slovakiska företaget Termostav-Mraz ha varit med på forumet och fått ta del av säkerhetsföreskrifterna.

– Alla berörda underleverantörer måste vara med på de dagliga genomgångarna, men om chefen i sin tur informerat sin personal om riskerna kan jag inte svara på, säger skyddsombudet Roger Forsberg.

På tisdagen startade tre fristående olycksutredningar. Bland annat handlar det om att söka svar på vad som föregick den ödesdigra kollisionen vid den obevakade övergången.

– För ett par år sedan drog vi i gång ett projekt där vi försöker få bort alla obevakade övergångar. Vi vill gärna se fler skyddsbommar. Vi har fått gehör från arbetsgivaren, men arbetet går lite för sakta framåt, tycker Roger Forsberg.

Enligt regelverket får inte järnvägsspåret korsas efter klockan 22 utan att en spårvakt kallats in.

– Sannolikheten att olyckan skulle ha inträffat om en spårvakt varit inkopplad hade varit mycket, mycket mindre. Spårvakten har hela tiden kontakt med lokföraren, förklarar Roger Forsberg.

Fanns det spårvakt på plats vid olyckstillfället?

– Att döma av den information vi fått hittills fanns det inte någon vakt där, men då vet jag inte om det kommer fram någon annan fakta senare.

Arbetsmiljöverket besökte olycksplatsen under tisdagsmorgonen för att inleda sin utredning om arbetsmiljöbrott. Distriktschef Anita Israelsson bekräftar att inhyrd personal löper störst risk inom den tunga industrin.

– Vi ser att det är underentreprenörerna som ofta är involverade i arbetsplatsolyckor. Det är något som vi funderar över om de får samma information som fast anställda om olycksriskerna på arbetsplatsen.

Andra dödsolyckan för Termostav

För andra gången är det slovakiska företaget Termostav-Mraz inblandad i en dödsolycka på SSAB i Luleå. Företaget grundades 1962 och är en av de största aktörerna för underhållsarbeten inom tung industri. I Luleå är företaget underleverantör till det holländska företaget Danieli Corus, som anlitats för att riva en av SSAB:s cowper, en varmluftsanläggning, och mura upp en ny. Termostav har haft personal i Luleå sedan i våras. Arbetet beräknas att vara avslutat vid årsskiftet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!