Messing missade tåget

Ulrica Messing var inte där.
Men för andra transportministrar redovisade i går EU-kommissionen sitt slutförslag på järnvägssatsningar som bör få bidrag. Haparandabanan ? början på Norrbotniabanan ? får inga pengar.

LULEÅ2003-10-10 06:30
<br> ? Självklart är vi besvikna, säger Jeanette Nilsson, EU-kontoret North Sweden.<br>Det handlar om Ten-projekten, de gränsöverskridande projekt som numera kan ges 30-procentigt stöd. Då gäller det inte bara järnväg utan även andra kommunikationer.<br>Norrbottens största intresse håller sig emellertid på spåret. Haparandabanan ses som gränsöverskridande till Finland och samtidigt betraktas den som del av Norrbotniabanan. Det här innebär enligt North Swedens och andra företrädares sätt att se på saken att hela Norrbotniabanan, kostnadsberäknad till 12?20 miljarder kronor, bör omfattas. Ser man det missar nu Sverige möjligheten till stöd på upp till sex miljarder kronor.<br>Inte föranmält<br>I går presenterade EU-kommissionen sitt förslag inför EU-nationernas transportministrar.<br>I vad mån Sverige, via annan representant i Ulrica Messings frånvaro, tyckte till i frågan vet inte Jeanette Nilsson, övre Norrlands EU-kontor North Sweden. Det var i varje fall inte föranmält.<br>Sedan tidigare har Kuriren berättat om den svenska regeringens och Banverkets vinglighet i den här frågan.<br>Först, när Ten-projekten skulle lanseras från varje nation i EU, fanns inte Haparandabanan med från Sverige. Då blev det liv och infrastrukturminister Ulrica Messing skyndade sig att slänga ett kompletterande brev i utrikeslådan innan tiden löpte ut.<br>Sedan har projekten bearbetats av en särskild grupp inom EU. Kuriren berättade i det skedet att järnvägen likväl inte kom med och regeringen godkände det. Då skrev flera parter från norra Sverige arga brev och sade att åtminstone i den här delen av landet finns avvikande mening.<br>Och nu i dagarna har EU-kommissionen sagt sitt.<br>Underlätta sjötransport<br> ? Haparandabanan är inte med. Det är synd att Sverige bara har med två projekt, dels Nordiska triangeln men den gäller inte här uppe utan väg och järnväg på Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors. Och så finns det med underlättande av transporter sjövägen. Fast det är inte stort. Det är Finland som påtalat det, konstaterar Jeanette Nilsson. Det sistnämnda gäller bland annat en markering att Bottenviken behöver vara isfri för transporter på Finland och Sverige.<br>EU-kommissionen har däremot, efter att ha lämnat sitt förslag, nämnt en rad invändningar som kommit. Bland dem har det tagits upp att ?Norra Sverige? inte är nöjt med förslaget.<br>Och summan av Sveriges insats i det här arbetet imponerar inte på North Sweden.<br> ? Det är bara Grekland och Sverige som fått försämringar. Grekland har inte skrivit på, Sverige har gjort det, konstaterar Jeanette Nilsson.<br>Sista ordet från Sverige har statsminister Göran Persson, dels om en vecka i ministerrådet, dels i december.<br><br>stig.nordlund@kuriren.com<br>0920/375 73
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!