Mera spring och mindre handarbete

Posten omorganiserar arbetet. Mer post ska sorteras av maskiner i Umeå.Brevbärarnas jobb kommer att bli alltför slitsamt, befarar fackförbundet Seko.

UNDERSKATTAT PERSONALBEHOV. Klubbordförande Lars-Olof Engdahl anser att Posten har underskattat behovet av personal och överskattat brevsorteringsmaskinens förmåga.

UNDERSKATTAT PERSONALBEHOV. Klubbordförande Lars-Olof Engdahl anser att Posten har underskattat behovet av personal och överskattat brevsorteringsmaskinens förmåga.

Foto: Carolina Makkula

Luleå2011-02-11 06:00

Nyordningen kallas för "Brev 2010" och innebär att brevbärarna ska sortera färre brev för hand och i stället dela ut fler brev. Förändringen började genomföras i höstas och nu återstår bara några kommuner i länet, däribland Luleå.

Fackförbundet Seko har vänt sig till koncernledningen för Posten Norden för att påtala att brevbärarnas arbetssituation på alltför många ställen är ohållbar. I Norrbotten har man märkt av inkörningsproblem som går ut över personalen, menar Seko.

- Man har underskattat personalbehovet och överskattat vad maskinen kan prestera, säger Lars-Olof Engdahl, klubbordförande för Seko Posten Norrbotten.

Mera trappspring
Mindre manuell postsortering innebär att brevbärarna får längre arbetstid utomhus med att dela ut post. Det innebär mer tid körande postbilen, alternativt mer tid gående upp och ned i trapphus. Det sliter på kroppen på olika sätt.

Huvudskyddsombudet Gunnar Tengman pekar på flera arbetsmiljörisker för brevbärarna. Fler fastighetsboxar i flerfamiljshusen och fler brevlådesamlingar i villaområdena skulle förbättra brevbärarnas arbetsmiljö. Kylan, mörkret och brister i snöröjningen vintertid innebär problem för brevbärarna.

Arbetsgivaren kan bli bättre på att bedöma riskerna, är hans omdöme.

Skumt
Många fastighetsägare installerar lågenergilampor i trapphusen. De sparar energi men brevbärarna tycker att det tar för lång tid innan det blir tillräckligt ljust.

Om man ska dela ut post till sent på eftermiddagen så hinner det bli mörkt vintertid. Med stigande ålder försämras mörkerseendet och medelåldern bland brevbärarna är relativt hög, enligt de fackligt aktiva.

- Man säljer skinnet innan björnen är skjuten. Man genomför återigen en organisationsförändring i Posten utan att titta på åldersstrukturen, säger Tommy Tedestrand som jobbar i Kiruna.

På Bergviken stöter Kurirens team på brevbäraren Magnus Nyberg när han håller på att dela ut post i flerfamiljshus. Han kör en elmoped.

- Nog känns det ju, det har blivit tyngre och tyngre. Det har blivit större distrikt jämfört med när jag började jobba, säger Magnus Nyberg som jobbat i drygt tio år som brevbärare.

Vad kommer "Brev 2010" att innebära för dig?

- Det har jag egentligen ingen aning om, jag är inte så informerad annat än att det handlar om att dubbelanvända fordon, säger Magnus Nyberg.

Rotation
Han tror att det kommer att innebära rotation mellan arbetsuppgifterna; vissa dagar blir det mer innejobb och andra dagar mer av postutdelning utomhus.

Vid månadsskiftet februari-mars ska "Brev 2010" införas i Luleå, Arvidsjaur, Arjeplog och Jokkmokk.

- Det innebär en effektivisering av innearbetet för våra brevbärare. Det innebär att de kan gå lite mer brevbäring, säger Peter Henriksson, produktionschef för Posten i Luleå.

Färre postbilar
Fordonen ska dubbelutnyttjas i högre grad, det vill säga köras en runda på förmiddagen och en runda på eftermiddagen. Det innebär att en del av brevbärarna får arbeta med att finsortera post längre på förmiddagarna, för att sedan ge sig ut och dela ut post på eftermiddagarna. Målet att all post ska vara utdelad senast klockan 16 är oförändrat.

I och med dubbelutnyttjandet räknar Posten med att kunna minska sin bilflotta i Luleå med 12-14 fordon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!