Mer pengar till vägar

Norrbottens vägar får 743 miljoner i anslag för upprustning och förbättring. Det är en höjning med över 60 procent. - Det var inte dåligt, roligt att regeringen lyssnade på oss, säger landshövding P-O Eriksson.

DEN STORA LÄNKEN. På olika platser längs E 4 är hastigheten nedsatt och vägen behöver lagas.Foto: Roland S Lundström

DEN STORA LÄNKEN. På olika platser längs E 4 är hastigheten nedsatt och vägen behöver lagas.Foto: Roland S Lundström

Foto: Roland S Lundström

LULEÅ2008-12-31 06:00
Regeringen har tilldelat landets länsstyrelser 33,1 miljarder kronor att själva planera egna vägprojekt för. Detta gäller planperioden från 2010 och tio år framåt.För Norrbottens del handlar det om 743 miljoner under de tio åren, en ökning med 61,6 procent jämfört med nuvarande planperiod där anslaget är 460 miljoner.Landshövding Per-Ola Eriksson är nöjd över utdelningen för Norrbotten.- Det är en ordentlig uppräkning, den högsta i hela landet. Och det är precis vad vi talat för. Det är roligt att regeringen lyssnat, säger han.Behov av bättre vägar
Eriksson berättar att man från länsstyrelsen försökt få förståelse för Norrbottens behov av förbättrade vägar. Det gäller både vikten för enskilda att kunna nyttja vägnätet i vårt stora län såväl som näringslivets transportbehov.Nu ska länsstyrelsen i samråd med Vägverket sätta sig ned och fundera över hur de nya friska vägpengarna ska användas.- Vi ska göra prioriteringar och ta fram en länsplan, det gäller att hitta de sträcker där behovet av upprustning är som störts. Det som spontant dyker upp är ju E10-an norr om Överkalix, säger P-O Eriksson.Även sträckan mellan Kalix och Haparanda (E 4) är i dag inte i samma skick som europavägen för övrigt i länet. Sedan tillkommer ett eftersatt underhåll av en rad vägar i länet.Medlen i länsplanerna avser generella satsningar på förbättrade kommunikationer men P-O Eriksson utgår från att i Norrbotten kommer de att nyttjas för att förbättra vägarna.Landshövdingen avser att bjuda in Vägverkets generaldirektör och styrelse till Norrbotten för samtal om vägnätets betydelse, inte minst för näringslivet. P-O Eriksson tänker även föra samtal med Banverket, Sjöfartsverket och Luftfartsverket om den övriga infrastrukturen i länet.- Vi måste gå genom frågan med dem och söka samverkan, säger han.De 33,1 miljarderna som regeringen nu överlåter till regionerna (länsstyrelserna) i landet ingår i den infrastrukturproposition på 417 miljarder som riksdagen tog i december. Vägverket, Banverket, Sjöfartsverket och Luftfartsstyrelsen ska nu lägga fram ett förslag på en nationell plan för trafiksatsningar de närmaste tolv åren.Av de 33,1 miljarderna fick Stockholm mest (7,6 miljarder) och Gotland minst (0,2). Norrbottens granne Västerbotten fick lite drygt 800 miljoner.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!