Föra året kontrollerade organisationen Motormännen hur bilisterna följer högerregeln. Man gjorde kontroller på tolv olika plaster runt om i landet, bland annat i Luleå.
Bäst klarade sig bilisterna i Sundsvall. Där var det endast tre procent av alla bilister som kontrollerades som inte respekterade högerregeln. I Luleå var det nio procent som inte släppte fram bilarna som kom från höger och med det hamnade man på andra plats. I botten hamnade Malmö där hela 93 procent struntade i högerregeln.
Fem korsningar
– Bilisterna i Luleå skötte sig ganska bra. Jag måste ge dem mer än godkänt i betyg, säger Bengt Johansson, vice ordförande i Motormännens lokalavdelning i Luleå, och som var den som utförde kontrollerna.
Kontrollerna gjordes i fem olika korsningar. På Skurholmen kontrollerade han bilisterna i korsningen Ringgatan-Höjdgatan och i korsningen Ringgatan-Teknikergatan, där det är en så kallad fyrvägsstopp. På Bergviken kontrollerades korsningen Björkgatan-Gymnasievägen. I centrum korsningarna Nygatan-Stationsgatan och korsningen Kungsgatan-Skeppsbrogatan, där det är väjningsplikt för de som kör efter Kungsgatan.
Alla bussar stanande
Kontrollerna gjordes på morgonen, under lunchen och på eftermiddagen.
– På morgonen körde de fortare och det var färre som inte stannade. Mitt på dagen och på eftermiddagen hade de inte lika bråttom, konstaterar Bengt Johansson.
Han delade även in bilisterna i olika kategorier - bussar, lastbilar, taxi och personbilar.
– Alla bussar stannade och taxichaufförerna har blivit mycket bättre och nästan alla stannade. Lastbilarna skötte sig sådär och sämst var personbilarna, påpekar han.
Blivit bättre
Daniel Johansson, trafiklärare vid PO:s trafikskola, är positivt överraskad över siffrorna för Luleå.
– Det är nog lite bättre än jag trodde, men mycket beror på hur man mäter och var, säger han.
Han säger också bilisterna i Luleå blivit allt bättre de senaste åren då det gäller högerregeln. Det är inte heller ofta man ser att bilister krockat på grund av att någon brutit mot högerregeln.
Egna regler
Högerregeln är också en väldigt enkel regel. Däremot så är det ganska vanligt att bilister tillämpar egna regler. Helt enkelt att man anser att man kör på en större och bredare gatan och inte behöver släppa fram de som kommer från en mindre sidogata.
– Sänk farten innan korsningen. Anpassa hastigheten efter sikten. Visa tydligt vad du tänker göra och försök få ögonkontakt med den andra bilisten, ger Daniel Johansson som råd till alla bilister.