Medvetna men inte oroliga
Eleverna i år 6 på Benzeliusskolan är inte oroliga inför framtiden.Däremot är eleverna väldigt medvetna om vad som pågår med klimatet och de bidrar också till en bättre miljö.– Då kan man lika gärna bränna upp slalomskidorna, kommenterar Emma Nyström när mildare vintrar kommer på tal.
BIDRAR TILL BÄTTRE MILJÖ. År 6 på Benzeliusskolan i Bensbyn bidrar till en bättre miljö. Förutom att de komposterar, både hemma och i klassrummet, försöker några av dem samåka när de ska till träningar och andra aktiviteter.
Foto: Ida Axelsson
Tankarna och inte minst frågorna om det så kallade klimathotet är många hos eleverna i år 6 på Benzeliusskolan i Bensbyn, Luleå. Läraren, Anna-Carin Kvamsdal, berättar att klassen jobbat lite grann i ämnet och även läst det som hittills publicerats i Kurirens artikelserie. I och med ett samarbete mellan Miljöskolan och Hägnan ska de också få delta i en temadag om mat och klimat.
Glömmer bort ibland
Trots att undervisningen ännu inte skett i någon större utsträckning är eleverna väl medvetna om att alla måste bidra för att minska miljöförstöringen. Sanna Lundgren berättar att hon brukar samåka till träningarna vilket ytterligare några andra i klassen gör.
– Jag brukar försöka komma ihåg att stänga av datorn efter mig, men det händer att jag glömmer bort det, säger en annan elev.
En klasskamrat berättar att hon brukar dra ut sladden efter att hon laddat mobilen medan en annan berättar att hon har sladduttaget under sängen och därmed inte orkar dra ut den.
Sopsorterar på förskolan
Skillnaderna i vad de gör och inte gör för miljön varierar som sagt, gemensamt är dock att så gott som alla sopsorterar hemma. Gamla batterier läggs i särskilda behållare, liksom en hel del annat. Redan i byns förskola fick eleverna lära sig att sopsortera.
– Jag brukar följa med mamma till sopstation och vi sorterar där, säger Malin Karlsson.
– Jag och en kompis byggde en juicemaskin dagen då vi byggde av gamla saker i skolan, berättar Emma Nyström.
Även i klassrummet finns en kompost som fylls med komposterbart, däribland papper och fruktskal.
Gå i stället för bil
På frågan om de kan tänka sig att ändra på något för att bidra till ett bättre klimat funderar eleverna en liten stund. Emma Nyström säger sedan att hon kan tänka sig att promenera någon dag till skolan i stället för att åka skoltaxi. På så vis skulle åtminstone en person färre orsaka onödiga avgaser. Sanna Lundgren kommer med ett bekännande:
– Jag brukar få dåligt samvete när jag åker i vår gamla bil, det luktar så mycket när man åker i den, säger hon.
De flesta kan även tänka sig att åka buss i stället för att be om skjuts om de ska till stan. Problemet är dock att turtätheten inte är så hög från Bensbyn vilket kan ställa till med problem.
– Man kan även kolla vart kläderna man köper är tillverkade, inflikar någon.
– Jag har kommit på att jag faktiskt inte behöver köpa nytt varje gång något där hemma blir gammalt. Till exempel behöver jag inte köpa nytt porslin bara för att det jag har inte är modernt längre, berättar läraren Anna-Carin Kvamsdal.
Mildare vintrar
Under tiden Kuriren är på besök berättar hon också om växthuseffekten för klassen. På whiteboard-tavlan i klassrummet ritar och beskriver hon hur det hela fungerar. Lisa Björnström funderar över i fall människan håller på att gasa ihjäl sig själv, men Anna-Carin Kvamsdal lugnar.
Undervisningen fortsätter och funderingarna är fortsatt många. När klassen förstår att mildare vintrar med mer nederbörd i form av regn i stället för snö faktiskt kan bli verklighet suckar de tungt. Emma Nyström konstaterar kvickt att hon i sådan fall lika gärna kan bränna upp slalomskidorna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!