– Många motorcyklister är ringrostiga efter att inte ha kört på många månader och bilisterna har under vintern glömt bort att uppmärksamma motorcyklar i backspegeln. Det är inte någon bra kombination, säger Maria Wedin.
En motorcykel är svår att upptäcka för en bilist. Enligt Trafikverkets skadestatistik är den vanligaste anledningen till krockar mellan bil och motorcykel att bilisten helt enkelt inte sett motorcykeln. I 70 procent av dödsolyckorna har mc-föraren kört för fort, i fyra fall av tio mer än 30 kilometer i timmen för fort.
– Om du kör säkerhetsmedvetet och med godkänd skyddsutrustning så förbättrar du inte bara chanserna till en bra motorcykelsommar utan du kan också få en billigare försäkring, säger Maria Wedin i ett pressmeddelande.
Fortbildning är en annan av Marias käpphästar.
– Det är viktigt att vara en aktiv förare när man kör motorcykel. Sveriges Motorcyklister har över 15 000 platser på sina fortbildningskurser, både avrostningskurser och avancerade kurser. Att öva upp sin förmåga att hantera motorcykeln kan rädda ditt liv, särskilt med tanke på att singelolyckor är den olyckstyp där flest motorcyklister omkommer, säger Maria.