Mc-olyckorna ökar i länet

I sommar har tre personer mist livet i samband med mc-olyckor i länet.
Bara under den senaste veckan har fyra olyckor inträffat med motorcyklar inblandade.
? Vi har sett att antalet mc-olyckor har ökat ganska mycket de senaste åren, säger Bengt Jonsson, tillförordnad vägdirektör för region norr.

LULEÅ2005-07-21 06:30
Varje sommar inträffar ett flertal mc-olyckor runt om i landet. Den här sommaren är inget undantag. Mc-olyckorna har redan hunnit skörda flera dödsoffer ? även i Norrbotten.<br>Den första maj omkom ett norskt par i 40-årsåldern i en olycka på E 10 väster om Kiruna.<br>&nbsp;? De omkom i samband med en omkörning där de frontalkrockade med en mötande bil, säger Gunder Ericsson, chef för trafikpolisen i Norrbotten.<br>Lite mer än en månad senare var det dags för nästa tragiska olycka. Då körde en 75-årig motorcyklist in i en trafikdelare vid Shellmacken i Jävre. Mannen fördes till Universitetssjukhuset i Umeå, men hans liv gick inte att rädda.<br>Tre döda sedan i maj<br>Tre offer i Norrbotten sedan maj, och det är fortfarande omkring tre månader kvar av mc-säsongen. Under hela förra året avled endast en person i länet till följd av sina skador i samband med en mc-olycka. Året innan det var dödstalet detsamma.<br>En undersökning från Försäkringsförbundet visar att var tionde person som dör i trafiken dör på en motorcykel. Och var femte mc-förare som dödas i trafiken kör en så kallad sport-motorcykel. En motorcykel med låg vikt i förhållande till effekten. Ändå står sport-motorcyklarna bara för var 20:e registrerad motorcykel.<br>&nbsp;? Det är förskräckande många som omkommer eller skadas i mc-olyckor och vi kan klart se att det just är förarna av sport-mc som är särskilt utsatta, säger Försäkringsförbundets VD Annika Lundius.<br>Första året farligast<br>Särskilt utsatta är nyblivna körkortsinnehavare med sport-motorcykel, visar undersökningen. Hela 15 av 16 mc-förare som omkom under sitt första år med körkortet gjorde det på sport-motorcykel. Försäkringsförbundet vill därför att körkortsutbildningen för motorcyklar ska ske stegvis.<br>&nbsp;? Det är viktigt att den som sätter sig på de farliga sport-motorcyklarna har skaffat sig stor erfarenhet av mc-körning. En utbildningsstege, där det tar minst fem år med körkort innan man kan få körkort för sport-mc, skulle bidra till att minska antalet dödade och skadade, säger Annika Lundius.<br>I fjol drog Vägverket i gång en kampanj mot just mc-olyckor, och den pågår än. Syftet med kampanjen är att öka motorcykelåkarnas riskmedvetande och visa på goda förebilder.<br>&nbsp;? Vi tog fram massor med informationsmaterial, bland annat åkte vi runt och visade en kollision mellan en personbil och en motorcykel, där man såg hur det ser ut i vid en kollision. Det var otäckt, säger Bengt Jonsson, tillförordnad vägdirektör vid Vägverket region norr.<br>Enligt honom låg mc-olyckorna på en ganska konstant nivå under 2000?2002. Men efter det hände något.<br>Ökar kraftigt<br>&nbsp;? Efter 2002 och fram till 2004 har olyckorna ökat kraftigt. Det är i alla fall en 50 procentig ökning, säger Bengt Jonsson.<br>Trafikpolischefen Gunder Ericsson tycker dock inte att det finns skäl att se sommarens olyckor som något jättestort problem.<br>&nbsp;? Det kanske låter nonchalant. Men siffrorna är så pass låga i Norrbotten så när det händer något blir det så stora skillnader. Ett större problem är mopederna. Det är definitivt inte bra i dag. Det kör alldeles för många trimmade EU-mopeder på vägarna, och förarna är orutinerade och dåligt utrustade med skydd, säger Gunder Ericsson.<br>Mellan år 2001 och 2004 har tre mopedister avlidit i olyckor i länet. Antalet svårt skadade under samma period uppgår till 40 personer.<br><br><br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om