Max ska sälja i matbutikerna

Max planerar att sälja hamburgare hos Ica och Coop.- Huvudsyftet är att sprida varumärket, säger vd Richard Bergfors.

Luleå2010-12-30 06:00

Sedan tidigare har Max kommit igång med butiksförsäljning av hamburgerbrödet Frisco. Framöver tänker sig hamburgerkedjan butiksförsäljning av ost, dressing, hamburgare och bröd. Inom ett år kan hamburgerkedjan vara där, tror Richard Bergfors.

- Vi tror det finns en marknad. Många lagar hamburgare hemma och vi anser att det inte finns så starka varumärken i butikerna. Vi räknar också med att det ska vara lönsamt. Vi kombinerar stärkt varumärke med att tjäna pengar. Tanken är att det i riktigt stora Ica och Coop och kanske andra butiker ska finnas en egen Maxhylla där allt är samlat. Det är inte klart men vi har bra förhandsbesked, beskriver han.

Nu finns Max representerat i 2.000 butiker i Sverige, uppger Richard Bergfors.

- Så många restauranger kommer vi aldrig att få.

Från andra
I praktiken lyfter inte Max mer än ett finger för att få varor till butikerna. Däremot är det hamburgerkedjans recept som varorna produceras på. Brödet kommer från Korvbrödsbagaren, köttet från Lithells, dressingen från Rydbergs och osten från tyska företaget Schreiber.

På butikssålt bröd är omsättningen i konsumentledet i år cirka 70 miljoner kronor. Med fullskaliga Max-hyllor kan det handla om hundratals miljoner som konsumenterna betalar men det är ingalunda jämförbart med vad Max får ut av det, påpekar företagets ledning. Intäkterna från butiksförsäljningen blir låga.

Andra företag har gjort på liknande sätt. Ett exempel är Sibylla, vars korv nu även säljs i butiker.

Oslo först ut
I år har Max öppnat nio restauranger.

- Det blir minst lika många 2011, omtalar Richard Bergfors.

I mars öppnas första restaurangen i utlandet då Max öppnar i Oslo. Företaget kraftsamlar för satsningen på ny marknad. Norge är likt Sverige, med McDonalds och Burger King men utan lokal konkurrent av den storlek Max har, beskriver Richard Bergfors. Butiksförsäljning kan komma att införas även i Norge, som del av lanseringen.

Omsättningen ökar och Max räknar med en omsättning 2010 på 1.250 miljoner kronor, uppger Richard Bergfors. Resultat anges inte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om