Max siktar på att ta över snabbmatstronen i Sverige

I ena ringhörnan står den multinationella jätten McDonald´s.
I andra finns utmanaren, ett företag som grundades 1968 i Gällivare.
– Vi fortsätter att plocka in på deras försprång. Förra året hade vi en marknadsandel på 37,5 procent, vilket är vår bästa notering någonsin, säger Richard Bergfors, vd i Maxkoncernen.

Bröderna Richard och Christoffer Bergfors planerar att öppna minst 11 nya restauranger under 2025. Samtliga ska ligga inom rikets gränser. "Fortfarande återstår en bit upp till McDonald´s som är störst inom snabbmatsbranschen, men vi knappar in för varje år som går", förklarar Richard Bergfors som är vd i det familjeägda koncernen.

Bröderna Richard och Christoffer Bergfors planerar att öppna minst 11 nya restauranger under 2025. Samtliga ska ligga inom rikets gränser. "Fortfarande återstår en bit upp till McDonald´s som är störst inom snabbmatsbranschen, men vi knappar in för varje år som går", förklarar Richard Bergfors som är vd i det familjeägda koncernen.

Foto: Sune Johansson

Luleå2025-01-12 19:00

Nyheten i korthet

  • Max, den svenska snabbmatskedjan, fortsätter att utmana McDonald's dominans på den svenska marknaden, med en marknadsandel på 37,5 procent 2021, enligt VD Richard Bergfors.
  • Trots att McDonald's är betydligt större globalt, har Max haft en större tillväxt under de senaste tio åren och planerar att öppna elva nya restauranger i Sverige under 2025.
  • Maxkoncernen förväntar sig en rekordomsättning på cirka 5,7 miljarder kronor, trots utmaningar med inflation och pressade priser.

Egentligen borde de tillhöra i olika viktklasser. McDonald´s påstås ha minst 30 000 restauranger i över 100 länder. 

Jämför det med Maxkoncernens 196 matställen i fyra länder.

Ändå sker en sluggerfest om snabbmatstronen i Sverige. Det finns inga färsk statistik på marknadsandelen hos McDonald´s, men Richard Bergfors gissar på runt 40 procent. 

Trots att McDonald´s är störst har uppstickaren Max siktet inställt på mästarbältet.

– Om man tittar bakåt i tiden, så har vi haft en större tillväxt under de senaste tio åren. Vi fortsätter att satsa hårt på vår hemmamarknad. Under 2025 planerar vi att öppna elva restauranger, alla i Sverige. Det blir nästan en i månaden, förklarar Richard Bergfors.

Det blir ingen nysatsning i hemmalänet, där konkurrensen hårdnade strax innan jul när McDonald´s slog upp portarna i Piteå.

undefined
Nu ser bröderna Bergfors (Christoffer till vänster och Richard till höger) möjligheter att ta ytterligare marknadsandelar. "Jag tror att det andra hamburgersegmentet med Bröderna och Bastards kan få det lite tuffare framgent - inte minst eftersom det verkar finnas en övertablering i den nischen", säger Richard Bergfors.
undefined
"I nästa vecka ska vi ut på vår inspirationsresa. Förra året åt vi 300 hamburgare. Det rekordet ska vi försöka slå i år - på fem dagar", säger Richard Bergfors och brister ut i skratt.

Även om Luleåfödde Richard Bergfors radar upp problem som övervunnits under de senaste åren; såsom pandemi, inflation och pressade priser, fortsätter den norrbottniska hamburgerkedjan att slå nya rekord.

Även om bokslutet ännu inte är fastslaget pekar prognosen mot en ny rekordomsättning runt 5,7 miljarder kronor.

– Vår omsättning växer inte lika fort som den gjorde innan pandemin 2020, men vi rör oss i rätt riktning, hävdar Richard Bergfors.

Det dröjer framåt sommaren innan den verkställande direktören i Maxkoncernen får inblick i konkurrentens resultat, men branschstatistiken indikerar att McDonald´s försprång inom landets gränser krymper för varje år. 

Richard Bergfors sneglar i sin spåkula och ger följande utfästelser inför det nya året.

– Inom snabbmatsbranschen tror jag att vi har det värsta bakom oss. Jag är försiktigt optimistisk. Nu ser inflationen ut att stabileras på lägre nivåer, så att vi kan fokusera på att bli ännu mer lönsamma i stället för de senaste årens tuffa prispress.

I nästa vecka ger sig bröderna Richard och Christoffer Bergfors på sin årliga inspirationsresa. Även den här gången kommer hamburgerresan att landa i USA.

– Förra året åt vi 300 hamburgare. Vi ska försöka slå rekordet under fem dagar i Texas och New York. Efter det behöver man vila upp sig eller spendera många, många timmar i gymmet, förklarar Richard Bergfors och brister ut i skratt.

Läget för Max inför 2025

Maxkoncernen omfattade vid årsskiftet totalt 196 restauranger. 156 fanns i Sverige, 28 i Polen, 6 i Danmark och resterande 8 i Norge.

Antalet anställda i koncernen överstiger 10 000, där merparten arbetar deltid.

Omsättning 2024: "Vi slår omsättningsrekord för både våra restauranger i Sverige och i Europa. I Sverige ser vi ut att landa strax under fem miljarder kronor, runt 4,9 miljarder. I år siktar vi på att förbättra resultatet ytterligare. Nu trycker vi på gasen och lägger alla våra större investeringar inom rikets gränser." 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!