Max satsar miljoner på klimatfrågorna
Först ut bland de största. Nu satsar hamburgerkedjan Max miljoner på miljö- och klimatfrågor. Bland annat ska träd planteras i Afrika - allt för att kompensera den negativa påverkan som snabbmatskedjan har på miljön. - Det här är vår största satsning någonsin. Vårt mål är att bli klimatneutrala. Det säger företagets vd, Richard Bergfors.
Kostnaderna för klimatsatsningen är i dagläget inte fastställd. Men det rör sig om miljonbelopp, enligt Bergfors. - Summan är direkt kopplad till våra utsläpp. Enligt våra prognoser kommer vi att släppa ut 28.000 ton koldioxid under 2008. - Det vill vi återgälda, bland annat genom att plantera nya träd. Som ett led i miljösatsningen har Max även gått över till kravmärkta kaffebönor. Och mjölken som serveras på Max är numera kravmärkt. Snart kommer Max övriga produkter att klimatmärkas. På menytavlorna ska det finnas uppgifter om hur livsmedelshantering och framställning av de olika produkterna belastar miljön.- Matindustrin, liksom all övrig industri, påverkar miljön och det vill vi skapa debatt kring, säger Bergfors till Kuriren. - Det här är vårt bidrag. En ökad medvetenhet kring klimat- och miljöfrågor ligger bakom miljonsatsningen, enligt Richard Bergfors. - Och det här är bara början. Vi kan bli ännu bättre och vi hoppas att fler företag följer i våra spår.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!