Mattrenden ökar i Luleå

Trenden pekar åt samma håll. Allt fler beställer mat via mobilen eller Internet. Nu utökar Coop Norrbotten sin satsning på e-handel samtidigt som hämtmatsföretaget Hungrig.se lär ha landets snabbaste tillväxt i Luleå.

Maria Ek Styven är inte förvånad över mattrendens framväxt i Luleå. "Försäljningen av livsmedel är den sektor som växer allra snabbast inom e-handel", säger den biträdande professorn på Luleå tekniska universitet.

Maria Ek Styven är inte förvånad över mattrendens framväxt i Luleå. "Försäljningen av livsmedel är den sektor som växer allra snabbast inom e-handel", säger den biträdande professorn på Luleå tekniska universitet.

Foto: Mikael Leijon

LULEÅ2019-07-20 06:00

E-handel fortsätter att öka i Sverige. Allra mest växer den inom försäljningen av dagligvaror visar e-barometern som görs i samarbete mellan Svensk digital handel och Postnord.

Under det första kvartalet 2019 ökade e-handel med dagligvaror med 19 procent i Sverige.

Trenden har tidigare betraktats som ett storstadsfenomen, men nu är köpmönstret på väg att slå igenom på allvar i Luleå.

– Vi har bara i år ökat vår försäljning med 35 procent, berättar e-handelschef Viktor Poehl på Coop Norrbotten.

I tio år har Coop Norrbotten bedrivit e-handel, men under förra året fattades ett strategiskt beslut att säga upp samarbetsavtalet med det externa företag som tidigare skött varuleveranserna.

I dag har Coop Storheden tolv anställda som packar matkassar för hämtning i butik eller kör varorna hem till kunden.

Ytterligare fyra butiker i länet har valt att satsa på e-handel. Det är ICA Maxi Luleå, Willy och ICA Kvantum i Boden och Piteå.

Tjänsten går i dag endast att köpa i Luleå, Boden och Piteå, men Coop Norrbotten har planer att bredda verksamheten.

– Vi hoppas att i sommar att kunna erbjuda tjänsten till våra kunder i Råneå och Rosvik. I oktober blir den tillgänglig på Coop i Piteå och månaden efter på Örnäset och i Boden, berättar Viktor Poehl.

Vad beror ökningen på?

– Tjänsten verkar ligga rätt i tiden. I dag värderar kunden sin egen tid högt och är beredd att betala för att slippa gå i butiken. Det här är en nisch som jag tror kommer att växa ytterligare. I Stockholm är konkurrensen betydligt hårdare än här.

I november 2018 etablerades företaget Hungrig.se i Luleå. Affärsidén är att kunder kan beställa mat från Luleås restauranger via företagets hemsida. Maten levereras hem till kunden via bil eller cykel.

Under första månaden fick företaget 50 beställningar, men sedan har försäljningsrekorden avlöst varandra.

– Vi har jobbat upp oss från låga volymer. I dag är vi det snabbast växande Hungrig-kontoret i hela Sverige. Vår toppnotering är 2 300 beställningar under en månad. Det ligger nästan i paritet med snittet för Göteborg. Luleborna verkar älska "fast food", säger Shane Doolin som är chef för verksamheten i Luleå och Umeå.

Hemkörningsföretaget finns i dag på 23 orter i Sverige med Luleå som nordligaste utpost.

Budleverantörerna har ingen fast månadslön utan får betalt per leverans.

– Under en månad brukar vi ha 25-30 personer som sköter våra leveranser via bil eller cykel. Många är studenter som väljer att jobba för oss under en tid. Vi har haft en del omsättning av personal under de första månaderna, säger Shane Doolin.

Omsättningen uppges vara störst under söndagskvällar efter löning.

Maria Ek Styvén är biträdande professor vid Luleå tekniska universitet. Hennes forskning är sedan ett flertal år inriktad på marknadsföring och konsumenternas beteende.

Hon är inte förvånad över att mattrenden har kommit till Luleå.

– Den här utvecklingen har pågått länge i våra storstäder och ännu längre i exempelvis USA och Storbritannien. Det är ett tecken på att vi går mot ett tjänstesamhälle, där kunderna blir allt mer beredda att betala för tjänster. Det kan till exempel handla om leveranser eller enklare montering. Försäljningen av livsmedel är den sektor som växer allra snabbast inom e-handel. Digitaliseringen och automatiseringen skapar nya möjligheter för nya affärsmodeller.

E-handel växer snabbt

E-handel i Sverige befinner sig i en stark tillväxtfas. Under det första kvartalet 2019 rapporeteras en ökning med 15 procent visar e-barometern.

Den populäraste varan är skor och kläder, men mathandeln redovisar den kraftigaste ökning. Vartannat inköp under det första kvartalet gjordes via mobilen.

E-barometer publiceras varje kvartal och är resultatet av ett samarbete mellan Postnord och Svensk digital handel. Den bygger på ett urval av cirka 1 500 företag samt cirka 1 000 konsumenter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!