Liberalernas Jens Sundström, oppositionslandstingsråd, är mycket kritisk till att Socialdemokraterna använder sig av så kallad "svartannonsering" – annonser i stil med nyhetsartiklar utan tydlig avsändare – mitt i valrörelsens slutskede.
Han tar upp ett exempel rörande en beställd native-annons om byggboomen i Luleå, där "Norrbottens Media" och inte "Socialdemokraterna" anges som avsändare.
Mats Ehnbom, vd för Norrbottens Media, medger nu att den aktuella annonsen, som har spridits i sociala medier som en nyhetsartikel, blev felaktigt utformad.
– Där saknas Socialdemokraterna som avsändare, vilket är ett enskilt misstag som rättas i detta nu, säger Mats Ehnbom under tisdag eftermiddag.
I övrigt tycker han att Jens Sundströms kritik är överdriven, eftersom materialet var tydligt annonsmärkt med en banner högst upp.
– För oss som medieföretag är det oerhört viktigt att läsarna kan se skillnad på redaktionellt innehåll och annonser. Det skulle vi aldrig kompromissa med. Att avsändaren är Socialdemokraterna i andra sammanhang framgår tydligt, säger Mats Ehnbom.
Native-annonserna produceras av Norrbottens Medias kommunikationsavdelning och Socialdemokraterna är en i mängden av annonsörer som använder sig av den här typen av moderna marknadsföring, som liknar det redaktionella materialet.
– Vi har aldrig fått några reaktioner från läsare som haft problem att förstå att det är annonser. Jag kan inte tolka detta som någonting annat än ett politiskt utspel från Jens Sundström i brinnande valtider. Uppenbarligen har även han insett att det är en socialdemokratiskt annons, så jag förstår inte problemet.
Ser inte du, som publicist, en fara i att många missar "annons"-bannern och att beställt politiskt material kan misstas för att vara en "nyhetsartikel"?– Nej, jag gör inte det. Då skulle jag aldrig ha godkänt detta, säger Mats Ehnbom.