Matematik på samiskt vis

Visst går det att använda traditionella samiska mått och vikter i matteundervisningen på sameskolorna. På skolan i Lannavaara använder barnen kroppen för att mäta olika saker. -De tycker att matten har blivit roligare, säger Ylva Jannok Nutti, som håller på att doktorera i ämnet.

MÄTER SNÖ. Ylva Jannok Nutti samarbetar med en lärare på sameskolan i Lannavaara. "Där har barnen bland annat varit ute och mätt snö. Det har tidigare varit en central kunskap i det samiska livet att veta hur djupt snötäcket är". I Lannavaara får barnen använda kroppen för att mäta olika saker, till exempel använde det traditionella måttet famn.

MÄTER SNÖ. Ylva Jannok Nutti samarbetar med en lärare på sameskolan i Lannavaara. "Där har barnen bland annat varit ute och mätt snö. Det har tidigare varit en central kunskap i det samiska livet att veta hur djupt snötäcket är". I Lannavaara får barnen använda kroppen för att mäta olika saker, till exempel använde det traditionella måttet famn.

Foto: Ida Axelsson

LULEÅ2008-02-19 01:45
Lärare från sameskolorna i Sverige och Finland samt representanter från Luleå tekniska universitets (LTU) institution för pedagogik och lärande fanns på plats när det andra seminariet om kulturell utbildning, med särskild betoning på ämnet matematik, inom sameskolan inleddes på LTU på måndagen.Det handlar om ett så kallat interreg-projekt med pengar från EU, LTU och länsstyrelsen i Lapplands län i Finland där syftet bland annat är att synliggöra och utveckla kunskap om matteutbildningen och om de specifika behov som finns inom samaskolan. Alaska
Bland föreläsarna fanns bland andra Ylva Jannok Nutti, som författat en licenciatavhandlingen om det matematiska tankesättet inom den samiska kulturen.-Jag baserar min avhandling på intervjuer med tio renskötare och slöjdare, säger hon.Nutti är i grunden lärare och har tidigare jobbat på sameskolan i Jokkmokk. Hon är också ansvarig för projektet tillsammans med Gunilla Johansson.Utvecklat utbildning
Ylva Jannok Nutti har som en del av projektet också gjort studiebesök på University of Alaska Fairbanks i USA och där bland annat träffat professor Jerry Lipka som utvecklat en utbildning i kulturell matematik för inuitbefolkningen.-Där har man hållit på mycket längre och de kan se att barnens studieresultat i matematik har höjts, berättar hon.För tidigt
I Sverige har arbetet med att använda traditionella samiska matematikkunskaper i skolundervisningen nyss börjat och det är för tidigt att dra några slutsatser eller se några resultat, enligt Nutti.Hon samarbetar med flera lärare inom sameskolan, till exempel med en lärare i Lannavaara.-Där har barnen bland annat varit ute och mätt snö. Det har tidigare varit en central kunskap i det samiska livet att veta hur djupt snötäcket är.I Lannavaara får barnen använda kroppen för att mäta olika saker, till exempel använde det traditionella måtte famn som förut var vanligt överallt i Sverige.Sameskolan i Sverige omfattar sex skolår, årskurserna 1-6 och idag finns det skolor på sex olika ställen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!