Matematik pÄ samiskt vis

Visst gĂ„r det att anvĂ€nda traditionella samiska mĂ„tt och vikter i matteundervisningen pĂ„ sameskolorna. PĂ„ skolan i Lannavaara anvĂ€nder barnen kroppen för att mĂ€ta olika saker. -De tycker att matten har blivit roligare, sĂ€ger Ylva Jannok Nutti, som hĂ„ller pĂ„ att doktorera i Ă€mnet.

MÄTER SNÖ. Ylva Jannok Nutti samarbetar med en lĂ€rare pĂ„ sameskolan i Lannavaara. "DĂ€r har barnen bland annat varit ute och mĂ€tt snö. Det har tidigare varit en central kunskap i det samiska livet att veta hur djupt snötĂ€cket Ă€r". I Lannavaara fĂ„r barnen anvĂ€nda kroppen för att mĂ€ta olika saker, till exempel anvĂ€nde det traditionella mĂ„ttet famn.

MÄTER SNÖ. Ylva Jannok Nutti samarbetar med en lĂ€rare pĂ„ sameskolan i Lannavaara. "DĂ€r har barnen bland annat varit ute och mĂ€tt snö. Det har tidigare varit en central kunskap i det samiska livet att veta hur djupt snötĂ€cket Ă€r". I Lannavaara fĂ„r barnen anvĂ€nda kroppen för att mĂ€ta olika saker, till exempel anvĂ€nde det traditionella mĂ„ttet famn.

Foto: Ida Axelsson

LULEÅ2008-02-19 01:45
LÀrare frÄn sameskolorna i Sverige och Finland samt representanter frÄn LuleÄ tekniska universitets (LTU) institution för pedagogik och lÀrande fanns pÄ plats nÀr det andra seminariet om kulturell utbildning, med sÀrskild betoning pÄ Àmnet matematik, inom sameskolan inleddes pÄ LTU pÄ mÄndagen.Det handlar om ett sÄ kallat interreg-projekt med pengar frÄn EU, LTU och lÀnsstyrelsen i Lapplands lÀn i Finland dÀr syftet bland annat Àr att synliggöra och utveckla kunskap om matteutbildningen och om de specifika behov som finns inom samaskolan. Alaska
Bland förelÀsarna fanns bland andra Ylva Jannok Nutti, som författat en licenciatavhandlingen om det matematiska tankesÀttet inom den samiska kulturen.-Jag baserar min avhandling pÄ intervjuer med tio renskötare och slöjdare, sÀger hon.Nutti Àr i grunden lÀrare och har tidigare jobbat pÄ sameskolan i Jokkmokk. Hon Àr ocksÄ ansvarig för projektet tillsammans med Gunilla Johansson.Utvecklat utbildning
Ylva Jannok Nutti har som en del av projektet ocksÄ gjort studiebesök pÄ University of Alaska Fairbanks i USA och dÀr bland annat trÀffat professor Jerry Lipka som utvecklat en utbildning i kulturell matematik för inuitbefolkningen.-DÀr har man hÄllit pÄ mycket lÀngre och de kan se att barnens studieresultat i matematik har höjts, berÀttar hon.För tidigt
I Sverige har arbetet med att anvÀnda traditionella samiska matematikkunskaper i skolundervisningen nyss börjat och det Àr för tidigt att dra nÄgra slutsatser eller se nÄgra resultat, enligt Nutti.Hon samarbetar med flera lÀrare inom sameskolan, till exempel med en lÀrare i Lannavaara.-DÀr har barnen bland annat varit ute och mÀtt snö. Det har tidigare varit en central kunskap i det samiska livet att veta hur djupt snötÀcket Àr.I Lannavaara fÄr barnen anvÀnda kroppen för att mÀta olika saker, till exempel anvÀnde det traditionella mÄtte famn som förut var vanligt överallt i Sverige.Sameskolan i Sverige omfattar sex skolÄr, Ärskurserna 1-6 och idag finns det skolor pÄ sex olika stÀllen.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om