Matchmaking främjar företagande

Matchmaking för företagare. Så beskriver Norrbottens handelskammare sitt projekt Partnerpoint, en satsning för företag inom hela Barentsregionen. I augusti är det Luleås tur att stå som värd för tvådagarsmässan. - Det här är en väldig chans för Luleåföretagen att profilera sig, säger Anders Rönnqvist, regionchef på Handelskammaren.

LULEÅ2007-06-21 01:45
Nätverksbyggande är den röda tråden i Partnerpoint, ett projekt som Norrbottens Handelskammare driver tillsammans med kollegorna runt om i Barentsområdet. Det är tredje året som projektet genomförs. Den 30-31 augusti har turen för första gången kommit till Luleå. En tvådagars kontaktmässa kommer att anordnas, med IT, kommunikation och High-tech som huvudtema.- Luleå ligger långt fram inom dessa områden, därför blev det naturligt att hålla det här, säger Anders Rönnqvist.Dag ett kommer främst att bestå av flera korta möten, där deltagarna under 25 minuter själva får skapa kontakt med företag de är intresserade av. Efter en tur ut till Luleås skärgård, med middag och nätverksskapande under mer avslappnade former, följer man dag två upp med fördjupning av kontakterna.- Metoden har visat sig vara väldigt effektiv. Intensivt, men givande. Tid är pengar, snabba kontakter är därför viktigt i dag, säger projektledaren Tomas Lind.Matchmaking kallar Anders Rönnqvist det för, och jämför med dagens dejtingsidor på internet.- Det gäller att föra ihop säljare och köpare, syftet är helt enkelt att det ska leda till affärer, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om