– Aktörerna blir fler och fler, så visst är det en ökad konkurrens. Allt fler vill handla över nätet, men många vill fortfarande komma och se på sin tomat och köttbit. De vill veta vad det är de får. Jag tror inte att det ena tar ut det andra. Men näthandel utgör en stor möjlighet för oss, det blir lite grädden på moset om man kan nå fler kunder genom e-handel, säger Peter Möller, stormarknadschef för Coop forum Storheden. Han berättar att butiken har erbjudit näthandel till sina kunder sedan sju år tillbaka. Han säger att under de senaste åren har han märkt av en ökad efterfrågan.
– Det är en växande marknad. Det ligger i tiden. Jag tror att det är många barnfamiljer som handlar, kanske där båda föräldrarna arbetar och tycker det är bekvämt att i lugn och ro få det hemkört. Sedan kanske det inte gäller varje inköp utan istället främst de större inköpen, som toalettpappersbalar och tunga och otympliga basgrejer.
Lars Olofsson har varit med och kört ut varor till Coops kunder sedan de började med e-handel. Han berättar att det är väldigt olika hur mycket varor som skickas ut varje dag.
– Det kan ibland vara fyra fulla bilar som kör ut på kvällarna. Det är ofta fullt upp.
Agneta Rova är teamledare och ansvarar för plocklaget som packar ihop beställningarna som skickas ut. Genom en handdator kan varuplockarna se exakt vad det är kunden vill ha. Hon berättar att det är både privatpersoner och företag..
– Nu märker vi av konkurrensen, men det är fortfarande mycket kunder. I vanliga fall levererar vi mellan 35 och 40 kassar per dag, men det kan variera väldigt mycket. Per vecka är det allt mellan några hundra till några tusen kassar.