Till hösten får svenskarna tio olika hastighetsgränser att hålla reda på, om allt går som Vägverket har planerat. Då kompletteras nuvarande gränser med 40, 60, 80, 100 och 120 kilometer i timmen.
Hastigheterna ska anpassas efter vägarnas säkerhetsstandard, vilket innebär att vissa vägavsnitt kommer att kunna avverkas snabbare i framtiden, medan andra får sin maxhastighet sänkt.
Syftet är bland annat att fler ska hålla rätt hastighet.
Sänker farten
Men för Norrbottens del blir det inte en enda sträcka med 120 kilometer. I stället handlar det övervägande om sänkta och oförändrade hastigheter. Exempelvis kommer E 10 mellan Överkalix mot Kiruna och Karesuando, där det råder 110 kilometer idag att få hastigheten sänkt till 100. Och på E 4 mellan Kalis och Haparanda sänks hastigheten till 90 kilometer. Enda sträcka där hastigheten höjs är den mellan Töre och Råneå, där höjs den till 110.
Tycka till
I en första etapp ska de nationella vägarna – cirka 800 mil Europavägar och viktiga riksvägar – ses över. Därefter granskas resten av det statliga vägnätet på ytterligare cirka 2.000 mil under 2009.
Politiker på länsnivå ska få tycka till om förändringarna. Även kommunerna kommer att kunna tillämpa det nya tiostegssystemet inom tätbebyggt område och hastighetsbegränsningarna 30, 40 och 60 kilometer i timmen väntas bli allt vanligare i framtiden.
Försök pågår redan i tolv kommuner, däribland Luleå.
Läs mer i lördagens Norrbottens-Kuriren.