Massiva protester mot sänkta farter
Norrbottens missgynnas kraftigt av de hastighetssänkningar som Vägverket vill genomföra. Det är länets 14 kommuner och länsstyrelsen rörande eniga om. - En spark i skrevet, säger länsstyrelsens kommunikationsdirektör Bo-Erik Ekblom.
Han menar att det är ologiskt att införa lägre hastigheter på vägar som har lite trafik, god sikt och där det inte finns några hinder för trafikanterna.Underhållet av vägarna i Norrbotten har varit eftersatt under en lång rad år och några pengar till en ordentlig satsning på att rusta upp vägnätet verkar regeringen inte villig att plocka fram.Landshövding Per-Ola Eriksson är inte nådig i sin kritik av Vägverkets regionala ledning.- Då man inte får pengar sänker man hastigheterna. Det hade varit bättre om man i stället hade slagits för att få mer medel till vägunderhåll, säger Eriksson.Farhågor
Landshövdingen menar att Vägverket inte tagit hänsyn till de speciella förutsättningar som råder i länet, till exempel avstånden och bristen på alternativa transportmedel.- Vi ska inte ägna oss åt SM i hastighetssänkning, säger han.Det finns många som befarar att hastighetssänkningarna är ett sätt för Vägverket att även framöver hålla vägunderhållet på en miniminivå.Förslaget om sänkta hastigheter har varit ute på remiss (måndag den 28 september var sista dagen att tycka till) men mycket talar
för att det kommer att bli precis som Vägverket vill - det vill säga att farten kommer att sänkas på en stor del av vägnätet - totalt omkring 330 mil. På några kortare sträckor - 11 mil - kommer den också att höjas.Drabbar hårt
Vägverkets schablonmässiga översyn av hastigheterna kommer framför allt att drabba inlandet och särskilt hårt slår den mot boende i Pajala, Jokkmokk, Övertorneå, Arvidsjaur och Arjeplog.- Hastighetsgränserna måste vara rimliga, annars följer folk dem inte, menar Petersen.Kuriren har tidigare skrivit om den hårda kritik mot förändringen som kommit från biltestarhåll.Många av småvägarna i det statliga vägnätet får farten sänkt, på en del håll rejält. Det finns faktiskt sträckor där Vägverket vill sänka från 90 till 70 kilometer i timmen, något som man talat väldigt tyst om.Enligt Bo-Erik Ekblom drabbas Norrbotten dubbelt så hårt av fartsänkningarna som grannlänet Västerbotten.Fotnot: Redan i november-december beräknas Vägverket vara klar med omskyltningen av vägarna, ett arbete som kommer att kosta cirka 150 miljoner kronor i hela landet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!