Märket som borgar för god simförmåga

Simkunnigheten bland våra norrbottniska barn är god. Badmästare i Luleå bedömer att mer än 90 procent av tredjeklassarna kan simma vilket anses vara ett bra betyg.  Kanske är en viktig morot för att lära sig simma de märken man kan ta. I år fyller ett av dem - kanske det mest kända - Simborgarmärket, 75 år.

GODA SIMMARE. Runt 90 procent av barnen i årskurs 3 kan simma och det är ett bra betyg tycker badmästaren Hans Funck i Pontusbadet. Han tycker att barnen är duktiga och menar att de flesta skolor har bra möjligheter att få komma till badhus.

GODA SIMMARE. Runt 90 procent av barnen i årskurs 3 kan simma och det är ett bra betyg tycker badmästaren Hans Funck i Pontusbadet. Han tycker att barnen är duktiga och menar att de flesta skolor har bra möjligheter att få komma till badhus.

Foto: Håkan Gidlöw

LULEÅ2009-01-29 06:00
Vi gjorde ett litet nedslag i Luleås Pontusbad där klass 3 a från Munkebergsskolan var i full gång och tränade simning under ledning av badmästare Hans Funck.- De är jätteduktiga, berömmer Hans Funck som tränar simning med skolbarnen 25 timmar i veckan tillsammans med sina tre kollegor. Det är en bra nivå på simträningen, tycker han.- Ja, vi har ju haft ett uppehåll på två år under reparationen av badhuset men nu startar vi simskolor på kvällstid igen. Och skolbarnen får simundervisning på sin badtid. De flesta har bad varannan vecka och det räcker bra, säger Funck.Bra morot
Däremot är han lite bekymrad över skolorna som ligger i kommunens utkanter, där ekonomin lägger hinder för att ta sig till badhuset tillräckligt ofta.Simborgarmärket är liksom de andra märkena en bra morot för den som vill förkovra sig i simmarkonsten. - Ja, när det gäller Simborgarmärket måste du kunna simma 200 meter och sedan kan du köpa märket, det kostar bara 30 kronor och har olika färger varje år. Efter det så kan man ta Baddaren, Baddaren guld, Silverfisken, Guldfisken järn, brons och silver, Kandidaten och Guldmagistern. Det går alltså att stiga rejält i graderna för den som vill. - Märkena betyder en utmaning, säger Hans Funck som berättar att jubileet inte kommer att märkas av så mycket.Däremot så blir årets simborgarmärke ett jubileumsmärke i gult och blått. I fjol såldes 70.000 märken. Initiativtagare till märkets tillblivelse en gång i tiden var Dagens Nyheters sportchef David Jonasson, "Mr Jones".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!