Många tankar om betyg

Åsikterna kring betyg i årskurs fyra är blandade. Samtidigt som ett försök ses som intressant befarar både lärare och elever att det kan slå fel.

LULEÅ2015-02-13 06:30

På Ängsskolan på Hertsön i Luleå går 240 barn och elever från förskoleklass upp till årskurs sex. Redan nu har eleverna i årskurs fyra provat på att få betyg på ett prov i biologi.

– Man förstod om man behövde förbättra sig, säger en av dem, Hilma Vasara Hammar.

– Läraren sade att man inte behövde visa för kompisarna, men man gjorde det ändå för annars kanske de skulle tro att det inte gått så bra, säger kompisen, Hanna Hofslagare.

Hilma Vasara Hammare tycker det skulle vara roligt att få betyg i årskurs fyra, samtidigt befarar hon att alla i klassen skulle jämföra sig med varandra vilket skulle kännas jobbigt.

Adam Pihl, även han fjärdeklassare, lockas inte av att få betyg redan nu.

– Man är för liten för betyg i fyran och skulle bara få dåligt självförtroende. Till slut kanske man tappar intresset för skolan, funderar han.

– Tänk om man försöker och försöker med att få ett bättre betyg men de hjälper inte, då kanske man slutar anstränga sig, tillägger kompisen Dafina Gashi.

Skolans rektor, Carola Tornberg, tycker inte att det behövs betyg i så tidigt ålder då hon menar att det stjälper mer än det hjälper.

– Jag tycker inte att det behövs. Som skola är det upp till oss att informera elever och föräldrar om hur skolarbetet fungerar, man måste känna sig trygg med det. Måste vi ha betyg så kan vi hellre utveckla de verktyg vi redan har. Vi jobbar ju med skriftliga omdömen, utvecklingssamtal och annat. Det måste räcka känner jag, säger hon.

Hon ifrågasätter också att det inte finns någon forskning som starkt visar att betyg i årskurs fyra är den rätta vägen att gå.

Inga-lill Mattsson har varit lärare i snart 40 år. Just nu är hon klasslärare för en fyra.

– Jag känner att det är lite både och med betyg i årskurs fyra. De kan skapa en sådan stress för eleverna redan i tidiga år över att de inte fick det högsta betyget. Men jag tycker också det är intressant att man gör ett försök, men det är viktigt att man kollar upp att det är värdefullt.

Samtidigt så befarar hon att skolan inte ska få de resurser som behövs, blir det många i årskurs fyra som får betyget F så är skolan skyldig att sätta in resurser.

– V ser ju hur det går till nu, det är jättesvårt.

Kollegan Mona Johansson har 27 år yrket. Även hon tycker att det är för tidigt med betyg i fyran.

– Det blir en sådan tidig utslagning. Det är så mycket som händer i utvecklingen i den åldern, det är förtidigt att sätta en stämpel på dem. Barn utvecklas utifrån sina förmågor i olika takt.

Bakgrund

I onsdags stod det klart, regeringen och Alliansen nådde en uppgörelse om betyg i årskurs fyra. Trots att regeringen varit starkt kritisk till det hela var de nöjda då det blir en försöksperiod och inte ett generellt införande. Dock kommer ingenting att hända under den här mandatperioden.

Så här bli det:

Försöksverksamhet med betyg i årskurs 4, om intressen för det finns på skolan.

Max en fjärdedel av skolorna inom en huvudman får delta.

Totalt i landet får 100 skolor delta.

Försöket utvärderas 2020.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om