Många struntar i bältet
Norrbottningarna är dåliga på att spänna fast bilbältet. Sämst är människorna i småkommunerna där polisbevakningen brister.
I luften. JAS 39 Gripen får nu flyga igen, men piloterna får bara utsätta sig för 7G till skillnad från maxet 9G.
Foto: Ida Axelsson
Förhoppningen med att genomföra en sådan vecka är att göra trafikanter mer medvetna och få fler att börja använda säkerhetsbälte.Parallellt med skärpta poliskontroller kommer också Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande och Vägverket att vara ute i fem kommuner och informera om bältesanvändningens vikt - framför allt i baksätet.- På lite längre sikt måste vi få en betydligt större andel av bilproducenterna att förstå att bältespåminnarsystemen måste omfatta samtliga sittplatser i bilen, säger Lars Martinell, NTF Norrbottens verksamhetschef.
1975 infördes bälteslagen i Sverige. Den kompletterades 1986 med att också omfatta passagerare i baksätet.Vid en kollision i 50 kilometer i timmen fortsätter en person som inte använder bilbälte sin rörelse med 14 meter per sekund även efter bilens tvärstopp. Det innebär att en medelstor vuxen person utvecklar i den situationen en kraft på fyra-fem ton mot framstolens ryggstöd.2008 visade en undersökning att 74,3 procent av de bilburna människorna var fastspända.2009 noterades att bältesanvändningen i tätorterna i Norrbotten var 80 procent.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!