Inom grundskolan i Luleå kommun finns ett 60-tal språk där barn har rätt till modersmålsundervisning. Alla språken är dock inte är så stora att kommunen har skyldighet att erbjuda undervisning i dem. Minikravet är att minst fem elever ska efterfråga språket, det gäller inte nationella minoritetsspråk där det räcker med en elev.
I dagsläget får 856 barn och elever i Luleå kommun modersmålsundervisning i 14 olika språk, samtidigt finns det på rektorns, Lisbeth Åströms, skrivbord minst 115 ansökningar från elever som inte får undervisning även fast de har laglig rätt till det. Orsaken är att kommunen har svårt att rekrytera lärare. I karen till exempel som är ett minoritetsspråk från Burma annonseras det efter lärare för tredje gången.
– I portugisiska lyckades vi rekrytera en lärare från södra Sverige i höstas, men då familjen inte hittade någon bostad tvingades hon tacka nej. Så nu måste vi börja om, säger Lisbeth Åström med en stor suck.
Bättre förutsättningar
Modersmålsundervisning som är ett frivilligt ämne är viktigt ur flera olika aspekter, men främst handlar det om att eleverna som får undervisningen har bättre förutsättningar att lära sig andra skolämnen och språk.
– Det är ju på sitt modersmål man tänker och lär sig saker.
Om än en hel del jobb återstår innan modersmålsundervisningen är komplett anser Lisbeth Åström att läget i Luleå är förhållandevis bra, i fjol anställdes fler än sex nya lärare. Luleå kommuns ambition är att den som har ett annat modersmål ska få möjligheten att utveckla sitt språk.
– Det handlar om en politisk vilja att tillsätta resurser, om den finns så är det absolut möjligt.
Viktigt för utvecklingen
Natalja Dailideniene är utbildad lärare och har arbetat som modersmålslärare i ryska sedan 2003. Hennes tjänst är på heltid och totalt undervisar hon 36 elever runt om i Luleå kommun, tio av dem är förskolebarn. Hon har även fjärrundervisning för tre elever i Gällivare.
– Modersmålsundervisning är viktigt för både språk- och personlighetsutveckling, det eleverna lär sig utvecklas tillsammans med andra ämnen. Här föds en viss del av kunskaperna, säger hon.