Många står utan undervisning i modersmål

Det brister i modersmålsundervisningen.Ett drygt 100-tal elever som har laglig rätt till undervisningen, står utan.Orsaken är att det fattas lärare.Är verkligheten lång ifrån ambitionen?

INTE RIM OCH RAMSOR. Eleverna som har modersmålsundervisning jobbar enligt skolverkets läroplan och kursplan. "Det är inte bara rim och ramsor, utan vi lär strategier och utvecklar förmågor som kräver läroplan och kursplan, säger modersmålsläraren Natalia Dailideniene.

INTE RIM OCH RAMSOR. Eleverna som har modersmålsundervisning jobbar enligt skolverkets läroplan och kursplan. "Det är inte bara rim och ramsor, utan vi lär strategier och utvecklar förmågor som kräver läroplan och kursplan, säger modersmålsläraren Natalia Dailideniene.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2014-02-01 07:00

Inom grundskolan i Luleå kommun finns ett 60-tal språk där barn har rätt till modersmålsundervisning. Alla språken är dock inte är så stora att kommunen har skyldighet att erbjuda undervisning i dem. Minikravet är att minst fem elever ska efterfråga språket, det gäller inte nationella minoritetsspråk där det räcker med en elev.

I dagsläget får 856 barn och elever i Luleå kommun modersmålsundervisning i 14 olika språk, samtidigt finns det på rektorns, Lisbeth Åströms, skrivbord minst 115 ansökningar från elever som inte får undervisning även fast de har laglig rätt till det. Orsaken är att kommunen har svårt att rekrytera lärare. I karen till exempel som är ett minoritetsspråk från Burma annonseras det efter lärare för tredje gången.

– I portugisiska lyckades vi rekrytera en lärare från södra Sverige i höstas, men då familjen inte hittade någon bostad tvingades hon tacka nej. Så nu måste vi börja om, säger Lisbeth Åström med en stor suck.

Bättre förutsättningar

Modersmålsundervisning som är ett frivilligt ämne är viktigt ur flera olika aspekter, men främst handlar det om att eleverna som får undervisningen har bättre förutsättningar att lära sig andra skolämnen och språk.

– Det är ju på sitt modersmål man tänker och lär sig saker.

Om än en hel del jobb återstår innan modersmålsundervisningen är komplett anser Lisbeth Åström att läget i Luleå är förhållandevis bra, i fjol anställdes fler än sex nya lärare. Luleå kommuns ambition är att den som har ett annat modersmål ska få möjligheten att utveckla sitt språk.

– Det handlar om en politisk vilja att tillsätta resurser, om den finns så är det absolut möjligt.

Viktigt för utvecklingen

Natalja Dailideniene är utbildad lärare och har arbetat som modersmålslärare i ryska sedan 2003. Hennes tjänst är på heltid och totalt undervisar hon 36 elever runt om i Luleå kommun, tio av dem är förskolebarn. Hon har även fjärrundervisning för tre elever i Gällivare.

– Modersmålsundervisning är viktigt för både språk- och personlighetsutveckling, det eleverna lär sig utvecklas tillsammans med andra ämnen. Här föds en viss del av kunskaperna, säger hon.

Fakta Modersmålsundervisning Fakta modersmålsundervisning i Luleå

Att få undervisning i sitt modersmål är en lagstiftad rättighet. Ditt barn har rätt till modersmålsundervisning om minst en förälder har annat modersmål än svenska och använder modersmålet i sitt dagliga umgänge med barnet. Elever med samiska, meänkieli, finska, jiddish och romani som modersmål ska erbjudas undervisning även om språket inte är dagligt umgängesspråk. Detsamma gäller adoptivbarn som har annat modersmål än svenska.

Källa: Luleå kommun

I Luleå erbjuds undervisning i: finska, arabiska, engelska, franska, kinesiska, kurdiska, persiska, ryska, somaliska, spanska, thai, turkiska och tyska. Förutom finskan är arabiska det största språket i kommunen.

Flest ansökningar om undervisning som inte erbjuds finns inom: portugisiska, 40 stycken, bosniska och serbokroatiska 22 stycken, burmesiska 30 stycken, karen 23 stycken.

Distansundervisning finns i nordsamiska. Luleå kommun ger distansundervisning i finska och spanska till Kiruna samt ryska, arabiska och thai till Gällivare.

Källa: Luleå kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!