Många möttes om tung trafik

Ett antal bybor i kustbyarna Bensbyn, Örarna och Brändön kräver ett genomfartsförbud för tung trafik på väg 596 mellan Luleå och Persön. - Förr eller senare händer det en olycka, säger en orolig Anna-Karin Öhman som varje dag skjutsar sina barn på vägen.

KAMP MOT TRAFIK. Byborna i kustbyarna nordost om Luleå slåss för att slippa den tunga trafiken efter väg 596 mellan Luleå och Persön. Ann-Charlotte Wikström, Örarna och Ann-Katrin Öhman, Brändön deltog på torsdagen i ett möte med 13 representanter från olika myndigheter. "Vi överklagar om länsstyrelsen inte beslutar om ett genomfartsförbud för tung trafik", säger Öhman.

KAMP MOT TRAFIK. Byborna i kustbyarna nordost om Luleå slåss för att slippa den tunga trafiken efter väg 596 mellan Luleå och Persön. Ann-Charlotte Wikström, Örarna och Ann-Katrin Öhman, Brändön deltog på torsdagen i ett möte med 13 representanter från olika myndigheter. "Vi överklagar om länsstyrelsen inte beslutar om ett genomfartsförbud för tung trafik", säger Öhman.

Foto: Petra Isaksson

LULEÅ2008-12-05 06:00
På torsdagen mötte bybornas
talespersoner representanter för polisen, Vägverket, kommunen, länsstyrelsen och åkerinäringen vid ett informationsmöte på kommunens tekniska förvaltning. Totalt fanns 13 myndighetspersoner på plats.Ett av argumenten från åkeri-näringen är att det blir längre att åka Haparandavägen förbi universitetet eller Bodenvägen om man ska ta sig från AGA på Lul-sundet till E 4 i Persön.- Ingen kund vill betala för att vi kör 3-4 kilometer längre. Trafiken är som en vårbäck - man tar den snabbaste och genaste vägen, säger Rolf Wallin, BDX.I halsen
Det var ett argument han omedelbart fick nedtryckt i halsen när Åke Gustavsson på Vägverket berättade att kustvägen förbi Örarna inte alls är den kortaste.- Det är faktiskt kortast att åka över universitetet, menade Gustavsson som hade mätt samtliga tre vägalternativ.Så här ser det ut enligt Gustavssons redovisning:n Alternativ 1 (kustvägen): 19,4 kilometer.n Alternativ 2 (Haparandavägen): 18,6-19,3 kilometer.n Alternativ 3 (Bodenvägen): 20,3-20,9 kilometer.Det är olika lång väg att köra de två sista alternativen beroende på i vilken ände man startar.Snabbare
Fast det verkliga skälet till att den tunga trafiken väljer kustvägen är förstås det faktum att det går snabbare och smidigare eftersom det inte finns några korsningar som kräver stopp, trafikljus eller rondeller på den aktuella sträckan. Med andra ord slipper lastbilarna en massa tidskrävande, bensinslukande och miljöskadliga stopp och starter.Både polisen och kommunen är tveksamma till att införa ett genomfartsförbud.- Ett förbud löser inte problemet. Det blir svårt att övervaka och dessutom finns det massor av vägar i länet av den här typen som också har stark trafik, säger Sture Strand, chef för polisens trafikenhet.Göran Gabrielsson, kommunens gatuchef, menar att man ska vara försiktig att införa förbud som inte kan upprätthållas.- Vi har dåliga erfarenheter från Backgatan på Östermalm där bilisterna struntade i förbudet, säger han.Statistik från Vägverket visar
att bybornas rädsla för att det ska inträffa olyckor mellan tunga fordon och personbilar
efter den aktuella vägsträckan är överdriven.- Vägen är inte olycksdrabbad, snarare tvärtom. Däremot finns det mycket vilt i området, säger Ove Lundberg, Vägverket.Vägverkets mätningar visar att det under en normal veckodag passerar drygt 2.200 fordon genom Bensbyn och att 180 av dem är tunga fordon. Av dessa är 50 lastbilar med släp. På en vecka passerar 15.000 fordon genom byn.Under mötet berättade Vägverket att man skissar på några ändringar i vägmiljön som ska göra trafiken genom Bensbyn krångligare för den tunga trafiken.Ann-Katrin Öhman var försiktigt optimistisk efter mötet.- Vi behöver ett förbud för tung trafik om vägen ska bli
säker och åkeribranschen säger att de kommer att respektera ett sådant förbud, säger hon.Fotnot: Det är länsstyrelsen som inom kort ska besluta om det blir ett genomfartsförbud eller inte. Byborna kommer att överklaga till Vägverket om beslutet går dem emot.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om