Många hinder för miljöbilar

Taxibolagen vill satsa på miljövänliga bilar som drivs med etanol eller gas. Men det är för dyrt, det finns för få tankställen och för låg produktion, menar Svenska taxiförbundet.
I Norrbotten verkar det dessutom vara för kallt.

LULEÅ2007-07-12 06:00
Försäljningen av miljöbilar slår rekord. Det finns redan 55.000 ute på vägarna och fler lär det bli. Regeringens miljöpremie på 10.000 kronor till den som väljer att köpa en miljöbil, är en stor och kraftig morot för bilisterna.
Men nu Svenska taxiförbundet höjer en varningsflagga. Miljöbränslena är bra, men det finns för få tankställen, tillgången är för dålig och bränslet är alldeles för dyrt.
I Norrbotten blir problemen ännu tydligare. Biogas finns bara i Boden och de stora avstånden, de höga priserna och den starka vinterkylan gör att etanolen gallras bort av taxibolagen.

För kallt för etanol
Luleå taxi har stadens största taxiflotta med nästan 50 bilar. Men de har inga "miljöbilar", det vill säga bilar som går på alternativa bränslen.
Trots det har de fått ett snyggt miljöcertifikat från Svenska taxiförbundet.
Är miljöbilar inget krav för att få ett miljöcertifikat?
- Nej, men jag anser ändå att vi är miljövänliga. Vi kör vi nya dieselbilar med partikelfilter som faktiskt är ett miljövänligt alternativ, säger Henrik Eriksen på Luleå Taxi och vi använder de bästa oljorna och vi håller rätt hastighet.
Varför köper ni inte etanolbilar istället?
- Vi har provat några men de har inte fungerat bra. Det är för kallt i Norrbotten för etanolbilar. Dessutom är etanolen dyr och det finns inte många mackar med etanolpumpar. Det känner vi av speciellt när vi lämnar Luleå, säger Henrik Eriksen.
För dyrt, för kallt, för lite.
- Struntprat, säger Mattias Goldman på intresseföreningen Gröna bilister. Först och främst släpper diesel ut dubbelt så mycket koldioxid som etanolen. Dessutom anpassas etanolen under vinterhalvåret genom att bensinhalten i bränslet ökar. Då kan man starta och köra utan problem ända ner till minus 25 grader. Och skulle det bli kallare har ju alla bilar motorvärmare.
Jo, alla etanolbilar säljs med motorvärmare som standard just för att de är så svårstartade i kyla, och det trots vinterblandningen E75. Många norrbottningar tankar ren bensin under vintern för att undvika startproblemen.
Inom bilindustrin är svenska Saab den enda tillverkare som erbjuder samtliga modeller med etanolmotor. Volvo har S40/V50 och kommer i höst med stora V70 men andra tillverkare har ingen eller högst en modell med etanolmotor.
I Europa satsar man hårt på snåla dieselmotorer, där man i framtiden kan blanda in bio-diesel i bränslet.
Men av marknadsskäl kommer Volkswagen, Peugeot och Citroën med etanolbilar för den svenska marknaden i höst. Trots att företagen inte tror på etanol som framtidsbränsle.

Boden får godkänt
Mattias Goldman lägger ändå en stor del av skulden på kommunerna i Norrbotten, som han menar borde ge fler morötter för att ställa om till miljövänliga bränslen, det vill säga etanol.
Gröna bilister har kartlagt några av landets kommuner efter hur miljöbilsvänliga de är och sedan betygsatt dem från bottenbetyget ett till utmärkta tio. Arjeplog får en etta , Arvidsjaur, Jokkmokk och Kiruna får en trea och endast Boden får godkänt med en sjua.
- Hälften av taxibolagens verksamhet är offentliga körningar, det kan vara barn som ska till skolan, gamla inom äldreomsorgen eller sjuka som behöver vård. Där bör kommunerna ställa höga miljökrav på taxibolagen, men där är kommunerna i Norrbotten skitdåliga, säger Mattias Goldman och tar upp Linköpings kommun som ett gott exempel.
- Genom att kommunen krävde miljöbilar, är i dag två av tre taxibilar miljövänliga i Linköping.

Priset styr
Svenska taxiförbundet hävdar att etanolen är lika dyr eller ännu dyrare än vanlig bensin att köra på och tycker att man borde sänka momsen på alternativa bränslen till sex procent, det vill säga på samma nivå som kollektivtrafiken betalar.
- Tidigare har etanolen varit dyrare än bensin, men i dag är det faktiskt en krona billigare att tanka E85 än vanlig bensin. Men jag håller ändå med taxiförbundet om att det kan vara lägligt att sänka momsen, det är klart att det måste vara värt att satsa på miljövänliga bilar, säger Mattias Goldman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om