Många frågor kvarstår efter chockbeskedet på Alviks trafik

Nyheten slog ned som en blixt från klar himmel.
Alviks trafik avvecklar stora delar av sina godstransporter. Beslutet ser ut att drabba ett 80-tal anställda.
– Vi blev jättechockade. Ingen fick veta vad informationsmötet skulle handla om. Det blev en ganska stel stämning, berättar yrkeschauffören Jonathan Enkvist.

20-årige Jonathan Enkvist är en av yrkeschaufförerna som kan drabbas av neddragningen på Alviks trafik. "Beskedet kom som en chock. Ingen på jobbet visste något om vad som var på gång. Jag har inte riktigt hunnit tänka så mycket. Jag får försöka hitta ett annat jobb."

20-årige Jonathan Enkvist är en av yrkeschaufförerna som kan drabbas av neddragningen på Alviks trafik. "Beskedet kom som en chock. Ingen på jobbet visste något om vad som var på gång. Jag har inte riktigt hunnit tänka så mycket. Jag får försöka hitta ett annat jobb."

Foto: Hampus Norén

Luleå2025-01-09 19:00

Nyheten i korthet

  • Alviks trafik avvecklar stora delar av sina godstransporter, vilket kan drabba ett 80-tal anställda. Företaget har sagt upp avtalen med Schenker, DSV, Tempcon Norrland och DHL.
  • Beslutet har chockat personalen, som inte fick någon förvarning. Fackliga förhandlingar pågår.
  • Alviks trafiks godstransporter för DSV upphör den 7 april, medan leveranserna för Schenker fortsätter fram till den 7 maj.

Det är dagen efter chockbeskedet, när transportföretaget informerade sin personal om neddragningen. På mötet fick personalen beskedet att Alviks trafik sagt upp avtalen om godstransporter för Schenker, DSV och Tempcon Norrland.

Sedan tidigare har även avtalet med DHL sagts upp. På torsdagen kördes de sista transporterna till länets östra delar.

undefined
Johan Åström, vd i Alviks trafik, vill i det här skedet inte svara på frågor rörande neddragningen. "Vi hänvisar till pressreleasen. Vi har ingen ny information i nuläget", meddelar han via sms.

Norrbottens-Kuriren har under torsdagen sökt företagets vd Johan Åström, som inte vill bli intervjuad utan meddelar via sms att han inte har "någon ny information i nuläget".

På Alviks trafik går ett 80-tal anställda omkring med många frågor. Merparten uppges vara chaufförer för godstransporter. Enligt uppgift handlar det om personal främst i Luleå, men också i Gällivare, Kiruna, Umeå samt Sundsvall.

20-årige Jonathan Enkvist fick fast anställning i maj 2024. Han är en av dem som riskerar att förlora sitt arbete. 

– Jag har inte träffat någon kollega i dag, men jag tror inte att det är någon bra stämning på jobbet. Vi visste att företaget sagt upp avtalet med DHL, men att det skulle bli en så här stor neddragning hade ingen kunnat ana. 

Har ni fått någon förklaring till varför avtalen sägs upp?

– De säger att avtalen är olönsamma.

Vad tänker du om framtiden?

– Jag har inte hunnit tänka så mycket. Jag får väl försöka hitta ett annat jobb, svarar Jonathan Enkvist. 

Ännu har inget varsel lagts. De pågår fackliga förhandlingar som företaget hoppas ska vara avslutade i slutet på nästa vecka.

undefined
"Vi informerades om neddragningen innan jul, men vi har inte kunnat ge våra medlemmar någon information innan det blev officiellt", uppger Olov Wiklund, som är ombudsman i Svenska transportarbetarförbundet i Norrbotten.

Olov Wiklund, ombudsman i Svenska transportarbetareförbundet, är inte lika optimistisk. Han beskriver att onsdagens informationsmöte lämnade arbetsstyrkan i chock och förstämning.

– Det som vi kan göra i det här skedet är att ge våra medlemmar en så mjuk landning som möjligt. I dagsläget är vi inriktade på att allt ska gå rätt till. Mer kan jag inte säga, men hoppas att ha mer information att delge mot slutet av nästa vecka.

Vad tror du händer med de 80 anställda som riskerar att förlora sina jobb?

– Jag är övertygad om att stora företag som Schenker och DSV fortsätter med sina leveranser till Norrbotten. Förhoppningsvis kommer våra medlemmar att få arbete hos ett annat transportföretag.

Alviks trafiks transporter för DSV:s räkning upphör den 7 april, medan leveranserna för Schenker fortgår fram till den 7 maj.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!