Många effektiva åtgärder vidtagna

En hel del har gjorts sedan Nollvisionen antogs som mål för det svenska trafiksäkerhetsarbetet. Mitträcken är den mest kända och mest effektiva åtgärden men det har faktiskt hänt en hel del annat.

LULEÅ2007-12-20 01:45
Ett misstag i trafiken ska inte behöva leda till dödsfall eller livslångt lidande. Trafikolyckor går inte att förhindra men genom att mildra följderna genom olika typer av åtgärder kan riskerna och personskadorna i trafiken minimeras. Det är i korthet grunden för det som fått namnet Nollvisionen. Innan Nollvisionen lades det största ansvaret för trafikolyckor på de enskilda trafikanterna (även om många mest skyllde på staten och det statliga Vägverket). I Nollvisionen har alla som påverkar och deltar i vägtrafiken ett ansvar.Delat ansvar
Det här innebär att det numera är följande grupper som bär ett ansvar för att göra trafiken så ofarlig som möjligt: Politiker.Trafikplanerare.Väghållare (exempelvis Vägverket, kommunerna och privata företag).Polisen. Biltillverkare och bilförsäljare. Trafiksäkerhetsorganisationer. Beställare av transporter. Transportföretag. Alla som använder vägar och gator.Många åtgärder
Vad är det då för åtgärder som har vidtagits inom ramen för Nollvisionen de senaste tio åren. Jo, bland annat: Mitträcken som hindrar frontalkrockar. Säkrare och flackare områden vid vägarna där träd, stora stenar, stolpar och andra hinder tagits bort. Sidoräcken som skydd där fasta hinder inte kan avlägsnas. Säkrare trafik i tätorter genom sänkta hastigheter, separation av biltrafik från gång- och cykeltrafik samt förändringar i trafikmiljön som vägbulor och avsmalningar. Massor av rondeller har byggts för att dämpa farterna och för att göra eventuella kollisioner lindrigare. Nya bättre europeiska krocktester som Sverige medverkar i. Ger bilköparna ett bättre underlag. Räcken och vajerräcken vid branta sluttningar. Fasta (och rörliga) hastighetskameror som dämpar farterna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!