Många bilägare har frågor om utsläppen

Utsläppsfrågan har skapat oro bland många som äger bilar från Volkswagen-koncernen. Svar på frågorna får de först i slutet av oktober.

Ingen siffra. Mats Müller, servicemarknadschef vid Müllers bil i Luleå, säger att han inte vet hur många bilar i Norrbotten som är berörda och som måste åtgärdas.

Ingen siffra. Mats Müller, servicemarknadschef vid Müllers bil i Luleå, säger att han inte vet hur många bilar i Norrbotten som är berörda och som måste åtgärdas.

Foto: Eija Dunder

Luleå2015-09-30 18:00

I Luleå har kunder hört av sig till Müllers bil med frågor som rör de felaktiga värdena för kväveoxidutsläppen.

– Visst får vi samtal av kunder, men det handlar inte om någon anstormning. Vi hade nog trott att de skulle vara fler. Men vi märker att många följer det här i media, säger Mats Müller, servicemarknadschef vid Müllers i Luleå.

Han påpekar att deras varumärke är så starkt och att kunderna tycker att bilarna, trots allt, är bra. Dessutom att de berörda bilarna är tekniskt säkra och fullt körbara.

– Men självklart är det inte någon bra publicitet, säger han.

I Sverige kan totalt 224 744 bilar vara berörda. Exakt vilka bilmodeller det handlar om vet man inte, det är något som fabriken i Tyskland jobbar med att kartlägga. De man dessutom vet att det handlar om en motorfamilj som heter EA 189.

– Hur många som finns i Norrbotten har man inte gått ut med. Vi kan se hur många bilar vi sålt, men inflödet av bilar till Norrbotten är så stort, påpekar Mats Müller.

Förhoppningen är att det i slutet av oktober kommer besked om vilken teknisk som krävs för att rätta till felet. Då kommer information att skickas ut till berörda bilägare med en uppmanaing att kontakta sin verkstad. Något som självklart kommer att skapa tryck på deras verkstad

–Självklart blir det en utmaning för oss, men vi vet inte hur många bilar som tillhör vårat område. Inte heller vet vi om det kommer att ta en timme eller 25 minuter. Vi har 25 tekniker och kommer att göra det här väldigt strukturerat, säger Mats Müller och påpekar att det kommer att vara helt kostnadsfritt för bilägaren.

Utsläppsskandalen

De 18 september anklagade den amerikanska miljöskyddsmyndigheten Environmental Protection Agency (EPA) Volkswagen för att ha fuskat med utsläppstester av dieselbilar.

Enligt EPA var bilarna utrustade med datamjukvara som kände av när man gjorde ett avgastest och då startade reningen av utsläppen. När bilarna sedan körde i trafiken släppte de ut 10 till 40 gånger mer kväveddioxid än vid testerna.

Totalt berörs elva miljoner bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda och Seat, årsmodellerna 2009–2014.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!