Projektet Malmporten genomförs av Sjöfartsverket och Luleå hamn för att förbättra transportförhållandena i farlederna och stärka hamnens kapacitet.
I sommar var det planerat för start av muddringsarbeten i farlederna samt i hamnområdet. Ett arbete som skulle vara klart till 2028.
Muddringsarbetet utförs endast på sommarhalvåret och en ny upphandling kan komma att ta tid, vilket gör att Malmporten kan försenas.
– Vi ska sätta oss tillsammans med Sjöfartsverket och ta ett omtag men det är stor process att göra en ny upphandling så det finns en risk att det försenas med en säsong, säger Anders Dahl, vd för Luleå hamn.
Men arbetet kommer inte att stå helt still under sommaren.
– Förhoppningsvis kan vi komma i gång och fortsätta med mindre åtgärder i sommar
Var anbuden mycket dyrare än budgeterat?
– Det är upphandlingssekretess kring detta men det var väldigt mycket dyrare.
Förra sommaren muddrades cirka 1,5 miljoner kubikmeter i hamnområdet.
– Det var förberedande arbete som utfördes då och det är en fördel. Hittar vi bara en ny upphandlingsform så är det bara att sätta i gång, säger Anders Dahl.
Har ni varit för snåla i budgeten?
– Nej, vi hade en bedömd kalkyl men det är jättesvårt att bedöma eventuella fördyringar, det är ett stort och komplicerat projekt och omvärldsläget spelar in, säger han.
Hur ser det ut med konkurrensen bland aktörerna?
– Eftersom vi är ute på världsmarknaden så har det ändå varit en del konkurrens så det borde inte ha med det att göra. Men det behövs en hel del muskler för att klara av ett sådant här projekt så de mindre aktörerna försvinner.
Även upphandlingen av en ny kaj för den nya djuphamnen avbryts.