Målinriktad marknadsföring
- Vi gör inga anspråk på att ge besökande turister en geografilektion. Det viktiga för oss är att de hittar hit. Det säger Lars Mandal på Luleå turistbyrå och syftar på kritiken att Luleå marknadsför sig som en del av Lappland.
I broschyren lanseras vår nordliga region under det gemensamma begreppet Swedish Lapland. Det är också namnet på den länsturismorganisation som bildats för att marknadsföra Norrbotten och Lappland. - Lappland är ett starkt varumärke och det fungerar som vårt gemensamma ansikte utåt, det har alla inblandade parter enats om, förklarar Mandal. - Även Gällivare kommun, påpekar han och syftar på Israelssons kritik.- Men vi gör inga som helst anspråk på att Luleå skulle tillhöra Lappland, försäkrar Lars Mandal.- Om man läser hela broschyren så framstår vår ambition ganska tydligt tycker jag. - Vi ser hela regionen som en destination och vill att så många turister som möjligt hittar hit, avslutar han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!