Målinriktad marknadsföring

- Vi gör inga anspråk på att ge besökande turister en geografilektion. Det viktiga för oss är att de hittar hit.  Det säger Lars Mandal på Luleå turistbyrå och syftar på kritiken att Luleå marknadsför sig som en del av Lappland.

LULEÅ2007-09-21 01:45
I en nyproducerad turistbroschyr från Luleå kommun presenteras resmålet Luleå som "en del av Lappland", något som fått Gällivares kultursekreterare att gå i taket. - Luleå stoltserar med lånta fjädrar, menade Lars Israelsson, som tidigare i veckan riktade kritik mot den nya turistinformationen. Enligt Israelsson utnyttjar Luleå felaktigt det starka varumärke som Lappland står för.- I texterna framställs Luleå som en del av Lappland, vilket är helt felaktigt, sa Israelsson och krävde att hela upplagan skulle dras in och ersättas med en mer korrekt beskrivning. Kritiken har inte undgått personalen på Luleå turistbyrå. Lars Mandal är en av projektledarna bakom kommunens marknadsföring. Han tar kritiken från Gällivare med ro. - Det här är en ren imagebroschyr, förklarar han. Den har inget geografiskt värde. Vi jobbar destinationsinriktat och vill bara att turisterna hittar hit. Lanseras som Lappland
I broschyren lanseras vår nordliga region under det gemensamma begreppet Swedish Lapland. Det är också namnet på den länsturismorganisation som bildats för att marknadsföra Norrbotten och Lappland. - Lappland är ett starkt varumärke och det fungerar som vårt gemensamma ansikte utåt, det har alla inblandade parter enats om, förklarar Mandal. - Även Gällivare kommun, påpekar han och syftar på Israelssons kritik.- Men vi gör inga som helst anspråk på att Luleå skulle tillhöra Lappland, försäkrar Lars Mandal.- Om man läser hela broschyren så framstår vår ambition ganska tydligt tycker jag. - Vi ser hela regionen som en destination och vill att så många turister som möjligt hittar hit, avslutar han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om