Mäklaren studerade i Luleå – krossade alla säljrekord

Han studerade till mäklare på Luleå Tekniska Universitet. Och han nådde sig mål – att bli Sveriges främsta.

LTU. Ramin Jahangiri gick sin mäklarutbildning i Luleå.

LTU. Ramin Jahangiri gick sin mäklarutbildning i Luleå.

Foto: Josefin Wiklund

Luleå2018-01-30 08:18

Mäklarbranschen är hård och endast de bästa överlever i den tuffa konkurrensen i Stockholm.

Där i suset befinner sig 27-åringen Ramin Jahangiri.

Men allt har inte varit en dans på rosor.

Uppväxten i förorten Hässelby präglades av utanförskap. Som den enda med utländsk bakgrund i klassen blev han ett offer och utstött.

Hans pappa var allvarligt sjuk och mamman tvingades ha tre jobb för att få ekonomin att gå runt.

– Min mamma och pappa är mina förebilder. Mammas styrka inspirerade mig och hon gjorde det väldigt fint i vår hyresrätt, säger Ramin Jahangiri.

Ramin Jahangiri skapade sin egen drömvärld – och i den fanns att en dag kunna ta på sig en mörk kostym för att gå till jobbet.

Dessutom ville han kunna återvända till Hässelby i en Lamborghini för att visa sina tidigare klasskamrater att han lyckats.

Då Ramin målade upp drömmen om en man i kostym i svart sportbil föreslog hans bror att han skulle bli fastighetsmäklare.

Parallellt med studierna följde han sin brors råd att prova telefonförsäljning och efter gymnasiet sålde han också studentskivor.

Senare när han arbetade som bartenderassistent kom en kväll han sent skulle glömma. Han loggade han in på datorn och möttes av antagningsbeskedet till mäklarutbildningen vid Luleå Tekniska Universitet, LTU.

Däremot var det tufft att hitta ett boende i Luleå.

– Jag trodde att universiteten i Sverige var som i USA med studentrum. Jag hade inte förberett pengar eller boende. Jag fick sova i trappuppgångar tills jag tog mig in på ett vandrarhem i Luleå, säger mäklaren i dag.

I juni 2013 tog han studenten.

Då han väl fått mäklarlicensen krossade han alla tidigare säljrekord genom att notera 7,5 miljoner kronor i arvode, men var ändå inte nöjd då tvåan "bara" låg 300 000 kronor efter.

Året därpå noterade han 12,3 miljoner kronor – och ingen annan var ens i närheten.

I dag är han delägare i Edward & Partners som har sitt säte i Solna/Sundbyberg.

Vad minns du från din tid i Luleå?

– (Skratt) Tiden i Luleå var kall, men det var väldigt positivt. Alla i Luleå har någonting som många områden i Stockholm saknar. Människorna är varma, genuina och har inte så bråttom. Det var värme fast det var kallt ute. Väldigt kallt. Jag lärde känna mycket nytt folk. Även fast det var 2013 gick det att stanna upp och vara medmänniska, säger Ramin Jahangiri till Norrbottens Affärer.

– När jag fick reda på att jag skulle plugga hade jag aldrig rest utanför Stockholm. När jag satte mig på flyget och skulle flyga till Norrland och Luleå målade jag upp bilder. Rutiga skjortor, bara två affärer, en som hette "mat" och den andra "kläder". Alla gick med hagelbössor och baksnus i käften. Men jag fick mig en överraskning när jag kom dit; va fan, det är precis som Stockholm men mer personligt på något sätt. Det var verkligen ett wow – här är en stad i rörelse. Det byggs, finns bra gallerior och en bra dynamik av människor, fortsätter han.

Vad ligger bakom din framgång?

– Mycket av det som ligger min framgång är att jag är otroligt passionerad av att få hjälpa människor och verkligen har en stolthet för mitt yrke och min roll som fastighetsmäklare. Mäklare tenderar att tänka omsättning och pengar. Det är så hederligt för mig att hjälpa andra och det är nog den stora skillnaden.

Hur blir man en framgångsrik säljare?

– Viljan att hjälpa folk. Först måste du nästan doktorera i din produkt. Du måste kunna den lika bra som grundarna av den. Till och med lite bättre så att du kan utveckla den. Då hittar du fler sätt att hjälpa människor. När du genuint vill hjälpa människor genomsyras det i ditt kroppsspråk. Du bygger strategier och du måste ha en äkthet. De klassiska säljteknikerna från 90-talet fungerar inte längre. Många säger åt mig att jag kan sälja vad som helst. Nej, jag kan inte det. Jag måste tro på det jag säljer för att kunna sälja det. Annars går det inte att lyckas.

Säljtips

1) Var påläst på din produkt

2) Tänk bakom ekonomin för att hjälpa människan

3) Bygg upp strategier för dina målsättningar

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om