Make up-firma fälld

Reklamfilmen för L’Oréals foundation True Match är fälld. Det har Miriam Hessel sett till.
- Det är en katastrof att de exkluderar vissa individer, säger hon.

LOVADE FÖR MYCKET. L´Oréal lovade att deras foundation skulle passa alla hudtoner men när Miriam Hessel försökte köpa sådan sade butiksbiträdet att det den inte fanns, det var bara påhitt. Miriam Hessel anmälde reklamfilmen för L´Oréals foundation. Nu är den fälld.

LOVADE FÖR MYCKET. L´Oréal lovade att deras foundation skulle passa alla hudtoner men när Miriam Hessel försökte köpa sådan sade butiksbiträdet att det den inte fanns, det var bara påhitt. Miriam Hessel anmälde reklamfilmen för L´Oréals foundation. Nu är den fälld.

Foto: Claudio Bresciani/Scanpix

Luleå2012-05-31 06:00

När Miriam Hessel tittade på tv hemma i Luleå såg hon en reklam som gjorde henne glad. Den visade L’Oréals foundation True Match. Det som gladde Miriam Hessel var det som speakerrösten informerade om - "Det finns ingen hudton vi inte kan matcha". Som mörkhyad har Miriam Hessel alltid haft svårt att hitta just det. Ett sminkunderlag som passar hennes hudton. Tillbaka i Örebro där hon studerar, styrde hon stegen till en sminkbutik.

Hittade bara på
- Det finns inte, de bara hittar på, berättar Miriam Hessel att butiksbiträdet svarade.

Beskedet fick henne att se rött.

- Jag blev så upprörd. Om de säger det i reklamen borde de hålla vad de lovar. Det kanske är ett ytligt problem men det handlar ändå om en grupp människor som inte får utrymme. Det är diskriminering och en katastrof att de exkluderar vissa individer.

Miriam Hessel har tidigare hört av sig till olika butiker på jakt efter en nyans som passar henne.

- Jag har fått till svar att man inte tar in det i Sverige för att det inte finns någon marknad. Det är skitsnack. Sverige är ett land med stor mångfald.

När den vilseledande reklamen dök upp tog hon saken i egna händer och anmälde den.

- Bägaren rann över och jag kände att nu måste det göras något. Så jag skrev till reklamombudsmannen.

Beslutet blev enhälligt. På reklamombudsmannens hemsida lyser röda bokstäver "FÄLLD".

- Självregleringsreglerna för reklam och marknadskommunikation säger att man som annonsör ska rätta sig. Det innebär att de ska upphöra med det påstående som är fällt som vilseledande, säger Elisabeth Trotzig, reklamombudsman.

För Miriam Hessel är beskedet positivt. Även om det innebär att hon får fortsätta att lägga ut dyra pengar på det enda sminkmärket som passar hennes hudton.

- Det känns bra. Det är en bekräftelse på att reklamen är väldigt missvisande.

Reklamombudsmannens beslut:

Nämnden har fått exemplar av de 13 olika nyanser på foundation som annonsören marknadsför i Sverige och kan konstatera att dessa enbart matchar relativt ljusa hudtoner.
Annonsören har därmed inte styrkt att produkten i Sverige finns i färger som passar alla hudtoner.
Påståendet är därför vilseledande och reklamfilmen strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.

Annonsörens yttrande:

Det finns 92 nyanser för den internationella marknaden.
I Sverige har annonsören marknadsfört 13 nyanser.
Enligt annonsören går det inte att marknadsföra 92 nyanser i Sverige bland annat på grund av begränsat utrymme i butik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om