Magnetiska turist-Luleå
Nu börjar det riktiga draget hos magneten Luleå att visa sig. Inte minst märker hotellen av att Luleå lockar.Under första kvartalet visar hotellen i Luleå en ökad beläggningsgrad med 7,5 procent. Och tar man den enskilda månaden mars så är ökningen hela 13,5 procent jämfört med samma månad i fjol.
- Kulturens hus? tillkomst kommer förstås att betyda mycket. Vi kommer, när det tas i bruk, att ha tillgång till lokaler som tar 1.000 personer.
Ta hit stora kunder
Att det gäller att jobba för att besökarna ska hitta en är självklart livsviktigt och där spelar projektet Convention Bureau en viktig funktion. Genom projektet ska man nu lobba för att få hit de stora kunderna.
- Vi räknar med stora konferenser och kongresser, det kan handla om saker kopplat till högskolan eller fackliga organisationer.
Man planerar också långt in i framtiden eftersom de presumtiva kunderna också är långt framme i sina agendor när de beställer boende och konferensutrymmen
- För år 2008 räknar vi med att få hit 20 större grupper, varav minst fem ska vara internationella och för 2009 räknar vi med 25 större grupper, säger Elisabeth Ennefors.
Spänna bågen
Att spänna bågen högt är vad som gäller och hon berättar att medlemmarna inte sitter handfallna.
- Många bättrar på och bygger ut, man fräschar till och förändrar och det talas om nya etableringar, säger hon.
Ett spännande inslag har också besöken med kryssningsfartyg i Luleå hamn blivit. Under 2007 kommer fyra fartyg, varav Maxim Gorkij är ett.
Även länet som helhet visar en uppgång i statistiken även om den inte är lika stor som i Luleå där ökningen betyder nära 3.000 fler uthyrda rum. Men Luleås dragningskraft är viktig och effekterna sprider sig ut i länet. Får man bara hit besökare så ger det effekter för alla, det är helt klart, menar Ennefors.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!