Mager plan för Norrbotten

Norrbottens andel av kakan är inte stor. Och ingen kustjärnväg.
Utöver påskyndade förbättringar av E10 var det få glada överraskningar i transportplanen.

Magert. 1 Ny sträckning av E10 i Kiruna och Nikkaluoktavägen. Kostnad okänd. 2014-2016.
2 Mötesfri väg E10 Avvakko-Lappesuando. 250 miljoner. 2014-2016.
3 Ombyggnad av E4 mellan Boviken och norra Rosvik. 152 miljoner. Påbörjat.
4  Mötesfri väg E4 mellan Salmis och Haparanda. 104 miljoner. 2020-2025.
5 Mötesfri väg E4 mellan Kalix och Töre. 176 miljoner. Delvis påbörjat.
6 Ny genväg mellan Kaunisvaara och Junosuando (30-35 kilometer). Förhandling pågår.
7 Mötesfri väg E10 mellan Morjärv och Svartbyn. 84 miljoner. 2020-2025.
8 Ökat driftbidrag för Inlandsbanan. Plus 220 miljoner.
9 Nytt trafiksystem på järnvägssträckan Luleå-Riksgränsen. 1.818 miljoner. 2020-2025.
10 Förlängning av bangårdarna i Koskivaara, Lappberg, Gransjö, Gullträsk och Aptas. Ny mötesstation i Mertainen och ombyggnad av stationerna i Gällivare och Gammelstad. 827 miljoner.  2014-2016.
11 Förlängning av mötesstationerna i Lakaträsk, Ripats, Rensjön och Kaisepakte. 285 miljoner. Påbörjat.
Källa: Regeringskansliet

Magert. 1 Ny sträckning av E10 i Kiruna och Nikkaluoktavägen. Kostnad okänd. 2014-2016. 2 Mötesfri väg E10 Avvakko-Lappesuando. 250 miljoner. 2014-2016. 3 Ombyggnad av E4 mellan Boviken och norra Rosvik. 152 miljoner. Påbörjat. 4 Mötesfri väg E4 mellan Salmis och Haparanda. 104 miljoner. 2020-2025. 5 Mötesfri väg E4 mellan Kalix och Töre. 176 miljoner. Delvis påbörjat. 6 Ny genväg mellan Kaunisvaara och Junosuando (30-35 kilometer). Förhandling pågår. 7 Mötesfri väg E10 mellan Morjärv och Svartbyn. 84 miljoner. 2020-2025. 8 Ökat driftbidrag för Inlandsbanan. Plus 220 miljoner. 9 Nytt trafiksystem på järnvägssträckan Luleå-Riksgränsen. 1.818 miljoner. 2020-2025. 10 Förlängning av bangårdarna i Koskivaara, Lappberg, Gransjö, Gullträsk och Aptas. Ny mötesstation i Mertainen och ombyggnad av stationerna i Gällivare och Gammelstad. 827 miljoner. 2014-2016. 11 Förlängning av mötesstationerna i Lakaträsk, Ripats, Rensjön och Kaisepakte. 285 miljoner. Påbörjat. Källa: Regeringskansliet

Foto:

LULEÅ2014-04-09 07:10

Det blev som väntat när den nya nationella transportplanen för 2014-25 fastställdes av regeringen på tisdagen. Förutom de redan aviserade åtgärderna på E10 så är det svårt att hitta andra nyheter i planen jämfört med det hårt kritiserade förslag som lades 2013.

– Ja, det saknas mycket men å andra sidan hade vi inte väntat oss annat. Nu blir det 250 miljoner extra till E10 och det är jag väldigt glad för. Jag trodde inte det skulle bli något av det heller.

Det säger landshövding Sven-Erik Österberg om planen. Den omfattar de pengar som satsas på drift, underhåll och nyinvesteringar i landets infrastruktur, vägar och järnvägar, fram till 2025.

– Tråkigt att inte Norrbotniabanan finns med. Men det var inte väntat heller, säger Österberg.

Landshövdingen pekar även på den kapacitetsbrist som redan finns på stambanan och som förvärras år för år.

– Jag får nästan dagligen signaler om det och det är en stor besvikelse att det saknas åtgärder mot det, säger han.

Det ökade driftstöd som Inlandsbanan får tror Österberg inte på.

– Det är väl bra i sig men vi såg det nästan som ett skämt när Trafikverket lanserade Inlandsbanan som en avlastning till stambanan. Det vore bra om det gick men håller den verkligen den standarden. Dessutom är den svår att komma ut då tvärbanor lagts ned, säger han.

Sven-Erik Österberg pekar även på att länets vägar behöver rustas upp.

– Jag reser mycket i länet och kan själv konstatera hur eftersatt underhållet är. Där finns det mycket övrigt att önska, säger han.

Trafikverkets regionchef Arnold Wonkavaara vill inte kommentera regeringens beslut med hänvisning till att han inte hunnit sätta sig in i det.

Hela planen omfattar 522 miljarder kronor 2014–25. Det är en ökning med 20 procent från föregående planperiod. Av de pengarna går 155 miljarder kronor till drift och underhåll av vägar och 86 miljarder kronor till järnväg. 281 miljarder kronor satsas för att utveckla infrastrukturen.

I potten finns även ett anslag på 34,9 miljarder för samtliga länsplaner för hela perioden. Norrbottens andel av det anslaget "för regional transportinfrastruktur" är 784 miljoner kronor.

De 11 största projekten (+50 miljoner)

Transportplan 2014-25

1 Ny sträckning av E10 i Kiruna och Nikkaluoktavägen. Kostnad okänd. 2014-2016.

2 Mötesfri väg E10 Avvakko-Lappesuando. 250 miljoner. 2014-2016.

3 Ombyggnad av E4 mellan Boviken och norra Rosvik. 152 miljoner. Påbörjat.

4 Mötesfri väg E4 mellan Salmis och Haparanda. 104 miljoner. 2020-2025.

5 Mötesfri väg E4 mellan Kalix och Töre. 176 miljoner. Delvis påbörjat.

6 Ny genväg mellan Kaunisvaara och Junosuando (30-35 kilometer). Förhandling pågår.

7 Mötesfri väg E10 mellan Morjärv och Svartbyn. 84 miljoner. 2020-2025.

8 Ökat driftbidrag för Inlandsbanan. Plus 220 miljoner.

9 Nytt trafiksystem på järnvägssträckan Luleå-Riksgränsen. 1.818 miljoner. 2020-2025.

10 Förlängning av bangårdarna i Koskivaara, Lappberg, Gransjö, Gullträsk och Aptas. Ny mötesstation i Mertainen och ombyggnad av stationerna i Gällivare och Gammelstad. 827 miljoner. 2014-2016.

11 Förlängning av mötesstationerna i Lakaträsk, Ripats, Rensjön och Kaisepakte. 285 miljoner. Påbörjat.

Källa: Regeringskansliet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!