Mackarna bullar upp för folk i farten

Mack-konkurrensen 2005.
Stekta hamburgare och blöjor erbjuds i Statoils i går invigda anläggning i Luleå. Hos OK putsade medlemmen Per Ynglöv, 70, rutorna på Saaben.
? Snabbmat? Nej, jag äter hemma.

LULEÅ2005-11-02 06:30
Bensinmacken 1965: Mackpersonalen i overall och mössa möter med honnör, tankar din bil och putsar rutorna.<br>Bensinmacken i dag: Öppet när andra har stängt. Wienerbröd i ugnen, kaffe i automaten, hamburgare på stekning och blöjor på hyllan.<br>Och om Systembolaget avvecklas tar Statoil gärna över försäljningen, bilprofilen till trots.<br>&nbsp;? Det är en intressant varugrupp för oss. Självklart hör inte alkohol ihop med bilkörning men i sådana fall beror det ju inte på var du köpt varan, säger Håkan Kirstein, VD i Statoil detaljhandel i Sverige, och en av invigarna av Statoils anläggning vid Scandic hotel i Luleå.<br>Utåt sett har inte minst Statoil satsat på de unga medan OK håller på de trogna. Fast OK Norrbottens VD Staffan Magnusson invänder mot gubbstämpeln.<br>Hittar till OK<br>&nbsp;? Vi har en bred kundgrupp och har valt att rikta oss brett. Idag finns 90.000 medlemmar, i stort sett varannan vuxen norrbottning. Ifjol fick vi 2.800 nya medlemmar, många yngre, säger han.<br>En skillnad kan vara att OK:s historia, med medlemmar ur arbetarrörelsen som håller hårt på egna inköpskedjan, inte rotats hos yngre. Samtidigt har företagare, som nobbade kooperationen hittat till OK, påtalar OK.<br>Bensinmacken är i dag också ett tillhåll. Likt fiket i gamla tider kan du se tonåringar med mobiltelefoner häcka utanför dygnetruntöppna Statoilmackar.<br>Fast nu är det Statoils Håkan Kirstein som opponerar sig, i hans fall mot ung-stämpeln. Han riktar sig till ?folk som är i farten?.<br>&nbsp;? Vi måste anpassa sortiment och öppettider efter den kundgruppen. Det är en stor grupp, dubbelarbetande, och det är mer hektiskt än för 20 år sedan. Jag vill inte säga att vi riktar oss till en yngre målgrupp utan hela svenska folket, som sätter pris på att det ska gå smidigt och snabbt, beskriver Håkan Kirstein.<br>Shell och Statoil satsade tidigt på snabbmat lagad på macken.<br>&nbsp;? Det går jättemycket korv, vid luncherna är det kö till dörren, säger Sofia Lindkvist på Shell vid Banvägen.<br>Hängde på med korv<br>OK avvaktade, men hängde sedan på med grillad korv. Det senaste är mellanmål med sallad, bröd och mackor.<br>Samtidigt som en företrädare för Statoil förklarar att det inte är någon idé att satsa på biltillbehör när lågpriskedjorna tagit över har OK behållit bildelarna, och har gördetsjälv-hallar.<br>&nbsp;? Det bilistiska är vad vi är kända för att vara bra på, och det håller vi fast vid, säger Staffan Magnusson, OK.<br>&nbsp;? Vi har biltillbehör på så vis att du kan komma hit och komma vidare. Vi har startkablar, glödlampor och sådana varor. Däremot har vi ingen ambition att folk ska hitta bildelar till allehanda modeller, säger Håkan Kirstein, Statoil.<br><br>Mackarna om...<br> Grillad korv: ?Det går nästan hundra per dag?. Ann-Katrin Stenman, Shell, Banvägen i Luleå.<br> Försäljning av livsmedel: ?Den har minskat sedan stormarknadernas intåg. För 10-?15 år sedan var ryktet att bara macken har öppet?. Staffan Magnusson, OK<br> Om att vara Posten: ?Nu fungerar det bra?. Staffan Magnusson, OK, som gärna också tar in apotek.<br> ?Vi tackade nej till posten, på grund av tung hantering. Det är inte mödan värt och det var ensidiga krav från Posten på hur det skulle fungera.? Håkan Kirstein, Statoil.<br> Om videouthyrning: ?Nu köper folk videor, och det laddas ner. Uthyrningen har nog gått ner i hela branschen?. Staffan Magnusson, OK<br>stig.nordlund@kuriren.com<br>0920/375 73
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om