Lyft för kulturbygget

Dags för ett nytt avsnitt i Kurirens artikelserie där vi berättar om Kulturhusets tillblivelse. Det är nästan tre veckor sedan vi besökte byggplatsen och vi kommer att följa projektet ända fram till invigningen i december 2006. Den här veckan installeras den rejält tilltagna byggkranen.

LULEÅ2005-05-25 06:30
Snart börjar också den verkliga urschaktningen av området för att ge utrymme åt de två understa planen i huset. I samband med alla artiklar publicerar vi en översiktsbild där ni kan se hur långt bygget har hunnit. <BR>Kran bygger kran.<BR>Kulturhuset skjuter i höjden. Fast än så länge bara genom byggkranen som monteras upp.<BR>Inom kort börjar också arbetet nedåt med utgrävning för de undre planen.<BR>Själv kan jag tycka att det är problematiskt att backa familjens lilla Tranesläp som kanske är tre meter långt. Ibland viker släpet ihop sig och ibland svänger det inte alls. När släpet går åt rätt håll brukar jag känna mig smått stolt.<BR>Men manövrarna med denna jämförelsevis minimala kärra förbleknar helt när Robert Börjesson, Umeå, ska backa sin 24-meterstrailer, lastad med en sektion till byggkranen genom pärleporten. Det vill säga grindarna till byggområdet.<BR>Han smyger först runt hörnan Skeppsbrogatan?Skomakaregatan och vrider sedan om ratten på dragbilen rejält. Därefter är det dags för en mindre inspektion av läget.<BR>&nbsp;? Det är trångt här, konstaterar han och hoppar upp i hytten igen.<BR><BR><STRONG>Måste ha hjälm</STRONG><BR>Grinden får sig en liten törn och några meter längre in hamnar ena framhjulet i lösan sand. Allt reder dock upp sig och ekipaget backar sakta in på byggplatsen så att mobilkranen når att lyfta av krandelen.<BR>&nbsp;? Du måste ha hjälm på dig, manar Skanskas platschef Bo Larsson när Robert Börjesson hoppar ur för att bistå vid avlastningen.<BR>Robert Börjesson arbetar på ett företag i Umeå som har tre trailers, specialbilar för tunga transporter. Han lastade krandelen i Stockholm på måndagseftermiddagen och har nu alltså baxat sitt långa fordon till målet.<BR>&nbsp;? Ja, det här var bökigt, betygsätter han de manövrar han just genomfört. <BR>En vanlig fjärrbil, långtradare med släp, är ju delad på mitten, men Robert Börjessons ekipage har den ledade delen långt fram. <BR>&nbsp;? Detta gör att det genar väldigt i kurvorna. Vi har två bilar i Trailertjänst som kan styras via bakhjulen, vilket gör backningen väldigt enkel. Den här är bara medstyrande med bakhjulen när jag kör framåt.<BR>Så greppar Roger Parvin tag i det gula kransegmentet med sin mobilkran och lyfter kranskelettet hur behändigt som helst ner på marken bredvid byggkranens betongfundament. <BR><BR><STRONG>Lyfter 4,8 ton</STRONG><BR>Bottensektion är redan på plats, fast förankrad i betongplattan som gjutits för att kranen ska stå stadigt. Kroken kommer att ligga 40 meter ovanför marknivån. Räckvidden blir hela 55 meter för att kranen ska nå varenda vrå på bygget. 4,8 ton lyfter kranen.<BR>&nbsp;? Det är en stor kran, konstaterar Bo Larsson. Vi har räknat med att klara oss med en kran.<BR>Kranen monteras sektionsvis med den 55 meter långa överliggaren som kronan på verket.<BR>&nbsp;? Vi måste ha någonstans att lägga ut den delen, begrundar Bo Larsson planeringen om var överliggaren ska placeras i väntan på lyftet i höjden. Kanske på andra sidan vägen, tillägger han.<BR>I övrigt är all spont, järnbalkarna som ramar in Kulturhustomten, färdiggjord. Just nu förankras sponten med stag som borras in 15 meter in i marken bakom sponten och som injekterats med betong. <BR>Hela området innanför sponten ska sedan grävas ur till den nivå där kranfundamentet i dag är placerat. Många lass blir det innan allt är borta. Schaktningsarbetet väntas ta sin början under denna vecka och inleds i delen mot Magasinsgatan.<BR>Det lilla av förorenat material som hittats har körts på deponi. De massorna grävdes upp vid de gamla tankarna i ena hörnet där en IC-mack låg en gång i tiden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om