Lusten att segla håller i sig

Luleå segelsällskap bildades år 1884 och firar i dagarna 120 år.
? Föreningens verksamhet går uppåt. Det är bra eftersom vi haft en nedgång sedan VM-seglingarna 1988, säger Mikael Kolmodin, vice ordförande i Luleå segelsällskap.
Jubileet firas med tävlingen Bottenviksregattan som startade i går.

LULEÅ2004-07-08 06:30
När Luleå segelsällskap (LSS) bildades 1884 var en av orsakerna den konkurrerade verksamheten ute på Altappen. Där ute fanns en stark förening och seglarna på fastlandet ville inte vara sämre. <br> ? På den tiden fanns ju inga motorbåtar. Att segla var det sättet man tog sig fram i Luleå skärgård, säger Mikael Kolmodin. <br>Han berättar om hur LSS då främst var inriktat på tävlingar och hur den sociala verksamheten blivit viktigare genom åren. Under 1970- och 1980-talet kom plastbåtarna vilket gjorde att segling som fritidsintresse ökade. Fler människor fick råd att köpa båt. <br> ? Segling har blivit folkligare genom åren och fått gemensamma nämnare med till exempel husvagnskulturen, säger Mikael Kolmodin och ler.<br>500 medlemmar<br>Luleå segelsällskap har i dag cirka 500 medlemmar. Ett övergripande mål för föreningen är att satsa på stadens båtliv. <br>I samband med föreningens 120-års jubileum anordnas den över 80 år gamla tävlingen Bottenhavsregattan, där seglare från klubbar längst kusten från Sundsvall i Sverige till Kristianstad i Finland medverkar. Under tre dagar kommer 20?25 segelbåtar tävla i närheten av LSS klubbstuga på Likskär.<br> ? I arrangemanget ingår även en Norrbottensregatta, en tävling mellan klubbarna i Norrbotten, säger Rikard Isaksson, arrangör på LSS.<br>Under de år som LSS existerat har engagemanget gått upp och ned. Intensiva perioder med många aktiva har följts av dalar. Då liksom i dag är det lusten att segla som förenar medlemmarna.<br>Höjdpunk<br> ? En av föreningens höjdpunkter var under VM-seglingarna för 12:or i Luleå 1988. Det var ett oerhört stort arrangemang, säger Mikael Kolmodin. <br> ? Storleken på tävlingarna gjorde ju att hela staden blev engagerad, vilket var mycket positivt, fortsätter han.<br>Samtidigt menar Kolmodin att luften lite grann gick ur föreningen efter arrangemanget. Medlemsantalet minskade.<br> ? Nu håller det på att vända igen.Vi ser hur fler nya medlemmar söker sig till föreningen och hur en ny generation seglare kommer fram. <br>Luleå segelsällskap har tre ben: tävlingsverksamheten, ungdomsverksamheten och den sociala verksamheten. De anordnar egna tävlingar, som onsdagsseglingarna i Norra hamn. Medlemmarna åker också i väg och tävlar på andra orter. När det gäller ungdomsverksamheten har de en jolleskola där ungdomar lär sig grunderna. <br>För att främja sjölivet står LSS bakom klubbstugan på Likskär som sedan 1989 stått öppen för samkväm. Kolmodin understryker vilken enorm potential Luleå skärgård har:<br> ? Att segla i midnattssolen är häftigt. Dessutom är vår skärgård bra för den som vill söka ensamhet. Det finns mer plats på öarna än det gör söderut. <br>Seglande turister<br>Mikael Kolmodin tycker det är roligt att en hel del seglande turister söker sig till Luleå. I gästhamnen finns nästan alltid tyska båtar under sommaren. Han menar att båtlivet i Luleå är på uppgång.<br> ? Vi håller på att få en mer levande skärgård och mycket är att tacka kommunens infrastruktur. Turbåtar och utbyggda hamnar gör skärgården mer tillgänglig, säger Mikael Kolmodin.<br> ? Det vi från LSS gärna skulle se nu är ett ökat samarbete mellan näringsliv, kommun och båtklubbar. Vi borde med gemensamma krafter satsa på att återskapa visionen om Luleå som en levande kuststad.<br><br>ida.mawe@kuriren.com<br>0920/375 77
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om