Lulebos vd om lushärvan: "Inget blev fel"

I nära på ett och ett halvt år levde de boende i skräck. Vägglössen invaderade deras hem och de ansågs sig inte lyssnade på av bostadbolaget Lulebo. I dag talar vd Erik Öhrling ut om konflikten.

Lulebos vd Erik Öhrling, här till höger om Lulebos ordförande Kent Ögren ger sin bild av situationen på Norra Strangatan 15 och 17 där de boende plågats av vägglöss i över ett år.

Lulebos vd Erik Öhrling, här till höger om Lulebos ordförande Kent Ögren ger sin bild av situationen på Norra Strangatan 15 och 17 där de boende plågats av vägglöss i över ett år.

Foto: Lars-Göran Norlin

Luleå2021-04-29 20:21

Vi har i ett flertal artiklar berättat om problemen med vägglöss på Norra Strandgatan. Från oktober 2019 till årsskiftet i år jobbade Lulebo med saneringen. Vd Erik Öhrling vill inte muntligen svara på våra frågor, men vi har fått hans svar per mejl.

Hur kunde saneringen bli så långvarig? Vad blev fel?

– Jag skulle vilja säga att inget i saneringen blev fel. Olika faktorer som hur länge lössen funnits i en lägenhet, hur snabbt insatserna satts in och hur mycket hyresgästerna samarbetat påverkar tiden. Totalt drabbades 13 lägenheter och ett förråd. Flera lägenheter har sanerats mer än en gång och de totala kostnaderna för saneringen är cirka 2,8 miljoner kronor.

I dag vet vi att lössen i många fall kom från den så kallade lushärden som fanns i en lägenhet där hyresgästen inte anmält att den hittat löss. Att åtgärda den tog tid då hela lägenheten behövde tömmas in till betongen.

Hur ser du som vd på hur din personal hanterat ärendet?

– Vid en pressträff den 11 september berättade Lulebo att informationen till hyresgästerna inte varit tillfredsställande och att Lulebo har infört nya rutiner för information, undersökning och sanering av vägglöss.

Flertalet boende säger de blivit otrevligt bemötta med hot och lögner av er personal. Hur kommenterar du det?

– Vår personal har agerat professionellt enligt gällande rutiner. De har stöttat de boende i olika praktiska frågor, som att bekosta hotellboende för dem under värmebehandlingar. Skador som tapeter, målning och golv som uppstått i samband med sanering kommer åtgärdas när berörda hyresgäster ansöker om lägenhetsunderhåll (HLU). 

Fem av de boende har inte kommit till avslut med Lulebo vad gäller ersättningen. De anser de inte fått vad som utlovats. 

– Tidigare domstolsfall har visat att en hyresgäst som drabbats av vägglöss kan ha rätt till nedsättning av månadsavgiften. Vi har gett tillbaka 30 procent av månadsavgiften från den dag hyresgästen anmälde förekomst av löss till och med den 10 december då fastigheten förklarades fri från löss.

Era jurister på SABO och en vi pratat med på Hyresgästföreningen menar att de boende kan ha rätt få ut mer ersättning enligt Hyreslagen paragraf 17.

– Lulebo har betalat ut ersättning enligt gällande regelverk. Hyresgäster som inte är nöjda med det har givetvis rätt att konsultera egna jurister. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!