Ett nu avhjälpt kabelbrott på Bredviken/Hertsön antogs först vara anledningen, men det visar sig nu att Palos adress inte berördes av detta. Felet är ett annat och Bengt Palo undrar vad det handlar om. Telia lovar nu att ta tag i problemet.
Det var i förra veckan på torsdag som Bengt Palo och även grannar i villaområdet på Bredviken i Luleå upptäckte att det var tyst i deras fasta telefoner. Bengt Palo som bara har fast telefoni, och ingen mobil, fick hjälp att anmäla telefonproblemet av en granne som har mobil. Men sen har det varit tyst från Telias håll och nu har en vecka gått sedan linjen bröts.
– Det kan vara så att det är ett fel hos den enskilda abbonenten och det ser inte vi då vi mäter. Är det så måste de kontrollera sin egen utrustning genom att prova en telefon i boendets första telefonjack, säger informatören.Telia ska nu hjälpa Bengt Palo att utreda saken.
I sommar har trycket varit stort på driftteknikerna i Telias nät som sköts av Skanova. En normaldag har man runt 3000 ärenden i landet, berättar Telias informatör:
– I samband med det extrema väderläget som rått med åska och regn så har vi nu kommit upp i 11.000 fel. De tekniker som finns skickas dit det är stor efterfrågan. Normalt ska ett anmält fel lagas inom tre helgfria arbetsdagar men nu kan man kanske få vänta ett par veckor, säger Marcus Haglund.
Haglund lovar dock att ta tag i Bengt Palos telefonproblem. Bengt Palo kommer också att ha rätt till ersättning för sin tysta telefonlinje om den beror på ett fel i Telias anläggning.