Lulsundskanalen får ett lyft

En naturpärla, kanske inte glömd men ganska gömd. Nu ska den lyftas fram ur sitt skal och bli en skatt som alla kan hitta ? Lulsundskanalen i Luleå. De närmaste två somrarna satsar Luleå kommun totalt 3,5 miljoner på att rusta vid och kring detta natursköna gångstråk. Förr gick här den grundgående ångbåten Svanen, nu handlar det om helt annan ånga i form av motionärer och flanörer.

LULEÅ2005-07-02 06:30
Den cirka halvkilometern långa kanalen, som är en utveckling av ett från begynnelsen naturligt sund, grävdes ut i början och slutet av 1800-talet. Landsvägsnätet var inte utbyggt och att forsla sig på vattnet från norrbyarna ned till staden var det naturliga. En färdväg som sedan länge spelat ut sin roll inte minst på grund av uppgrundningen som landhöjningen förorsakat.<br>Men den gamla vackra kanalen och de vackra naturstråken runt den har ändå fortsatt att ha sin roll om än lite i det fördolda som förbindelselänk mellan Björkskatafjärden och Skurholmsfjärden där den ligger mellan Bergviken, Östermalm samt Lulsundet/Kronan.<br>De stenskodda sidorna renoveras<br>Kanalen korsas också av stora Svartöleden samt av två gång- och cykelvägsbroar. Hälsans långa stig passerar också området. Minigolfbana och en stor och flitigt nyttjad gräsyta som även den brukar benämnas Golfängen finns i området. Nere vid fördämningen mot Skurholmsfjärden samlas gärna fiskare i alla åldrar.<br>Nu ska allt rustas. Den stenskodda kanalen, skoningen utfördes 1872, ska få sidorna renoverade. Bland annat ska man dränera bakom stenskoningen som ska få finnas kvar. Dräneringen kommer att förhindra att stenmaterialet drabbas av frostsprängning under vintertid.<br>På kanalens västra sida från uppdämningen fram till den gamla bron byggs ett trädäck, som smalast 1,5 meter upptill 2,5 meter i det öppna området vid fördämningen så att en rullstol eller barnvagn ska kunna rulla fram. På andra sidan blir det en enklare grusväg som även den ska löpa efter kanalen. <br> ? Vi tar bort träd som står nära kanalen, berättar projektchefen Michael Öhman på Luleå kommuns tekniska kontor som i dagarna lät startskottet gå för projektet vars generalentreprenör är Skanska.<br>Nya växter, fler sittplatser<br>När Kuriren hälsade på vid kanalkanten var kommunens folk Ulf Norén och Lars Selberg i färd med att fälla träd . Förutom Michael Öhman fanns också landskapsplaneraren Maria Andersson med:<br> ? Här ska sättas in nya växter, midsommarblomster, vit och blåsippor med mera. Det kommer att bli jättefint, förklarade hon entusiastiskt.<br>Gott om sittplatser, trappvägar och diskret belysning kommer att ordnas efter hela kanalstråket och som sagt även rörelsehindrade ska ha möjlighet att ta sig ned till kanalen och färdas efter den på ett bra sätt.<br> ? Vi fortsätter också med gångvägarna inunder de befintliga broarna som annars utgjort hinder. Men nu kommer man att kunna färdas utan avbrott hela vägen konstaterar projektchefen Öhman som också berättar att gestaltningsförslaget är framtaget av landskapsarkitekten Eva Wenngren på Sweco VBB.<br>Pappersexercis<br>I en första omgång kommer arbetet att pågå fram till oktober månad. Den sista etappen som handlar om kanalens norra del kräver en vattenkoncession. Här handlar det om inloppet från Björkskatafjärden som ska tydliggöras genom att stränderna fylls upp något och stenbekläds.<br> ? Det handlar mera om formalia men det tar alltid tid med en sådan här pappersexercis förklarar Michael Öhman, som räknar med att hela projektet ska vara slutfört nästa sommar.<br> ? Det är ett projekt både ur kulturell och hälsosynvinkel, förklarar Öhman nöjt om projektet vars upprinnelse var en diskussion för fem år sedan och som hamnade i budgetplanen för tre år sedan.<br>Nu blir det verklighet och intresserade kommer att få se upprustningen fortskrida i bra takt. Upp till tio personer kommer att arbeta med kanalens nya gestalt, som innebär ett bevarande av öppna vattenspeglar, större tillgänglighet, ljusare omgivningar, lockande miljö att vistas i.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om