Vi har tidigare berättat att Lulebo vill förtäta med fler bostäder i centrum och på Malmudden. Nu har turen kommit till Mjölkudden. Lulebo har vänt sig till kommunen med en begäran om planändring.
– Det blir bästa affären och bästa hyran i slutändan om vi kan bygga där vi redan äger marken, säger Mathias Uvemo, affärsutvecklingschef på Lulebo.
– När det gäller Mjölkudden har vi även vägt in att vi har en överkapacitet i parkeringshuset. Vi kan tillskapa bostäder utan att behöva bygga nya parkeringar, fortsätter Mathias Uvemo.
Parkeringshuset har 400 platser varav 135 är lediga att hyra. Lulebo har haft olika kampanjer med reducerad avgift för att locka fler hyresgäster. Månadskostnaden är 850 kronor, vilket många reagerar över.
– Kollektivet ska inte behöva betala för de som vill ha bil. Det är meningen när vi bygger p-hus att vi inte ska belasta andra än de som står där. Vi kan inte sätta låga hyror och så ska kollektivet betala, motiverar Mathias Uvemo prissättningen.
Norconsult har gjort en förstudie där fem av sex ytor på bostadsområdet pekas ut som möjliga att bygga mer på.
Bostadsrättsföreningen Ankarkronans parkeringar pekas ut som lämplig att bygga flerfamiljshus på. Husen skulle kunna bli upp till sex våningar höga närmast parkeringshuset.
Hur har ni tänkt när ni föreslår bostäder på mark ni inte äger?
– Vi försöker ha den stora blicken och göra sånt som är bra för Luleå. Det är visserligen inte vår mark men det här borde man göra något bättre av.
Mathias Uvemo säger att han mejlat information till bostadsrättsföreningen.
– Vill ni bygga bostäder och använda p-platser i vårt p-hus så är det en möjlig väg framåt. Det har vi skickat till dem.
Vidare föreslås i förstudien två punkthus på vardera sidan om Mjölkuddsvägen, där gatan löper mellan hyreshusen. Ett lägre lamellhus på den grusade ytan som används som parkeringsplats samt ytterligare ett lamellhus där miljöhuset står. Stadsradhus på grönområdet där panncentralen ligger.
– Tanken med det här är att göra små radhus i hyresrättsform. Vi tror det finns en marknad för det. Rent visuellt blir det en övergång mellan villakvarteren och de här flerfamiljshusen som vi representerar, säger Mathias Uvemo.
Möjligheten att fylla parkeringshuset genom att bygga på Mjölkudden ger ytterligare incitament att bygga här, jämfört med Malmudden säger Uvemo.