Kylan brukar beskrivas som ett problem när det handlar om elbilar. Och visst betyder kylan en del för räckvidden hos en elbil men i de nordliga delarna av Sverige så kan kylan vara det som underlättar den omställning som nu pågår.
Anledningen är att vi i norr redan har ett utbyggt nät av motorvärmarstolpar vid arbetsplatser och bostäder, stolpar som kan användas till att ladda elfordon.
– Vi kan i dag erbjuda den stora majoriteten laddning, att de får upp till tio mil per dag. Det räcker till för de allra flesta, säger Mathias Uvemo, chef för affärsutveckling på Lulebo.
Det går att köpa kontinuerlig ström för 350 kronor extra i månaden. Lulebo har räknat ut att det via sex ampere går att få ut omkring tio mils körning av en laddning på 15 timmar. Enligt Mathias Uvemo, som betonar att Lulebo är positiva till elbilar, är summan på en nivå som gör att Lulebo inte går back men samtidigt är den inte för hög så det avskräcker från att köpa elbil.
Norrbottens Media skrev under tisdagen om att Lulebo inte vill att boende laddar sina bilar via de enkla uttag som exempelvis finns i varmgarage. Det är inte säkert att de är lämpliga för att använda för laddning under längre tid.
Varmgaragen är ett bekymmer ur laddsynpunkt eftersom där krävs en nyinstallation. Lulebo har beslutat att kostnaden ska tas av den som önskar ett eget ladduttag. Enligt Mathias Uvemo styrs priset av hur mycket jobb och material som krävs. Lulebo har haft en gäst som var intresserad men som backade när kostnaden blev sjutusen kronor i det aktuella fallet.