– I det här läget är det en grov uppskattning, säger Lulebos fastighetschef Niklas Kihlangi om priset.
Lulebo beräknar att elpriset är en krona per kilowattimme och att en elbilsbilist laddar ungefär 25 kilowattimmar, ungefär 13 mil, per dag. Sedan tillkommer 2 000 kronor för att byta till en tio ampere säkring och parkeringsavgiften på 277 kronor per månad. Totalsumman, utslaget över två år, blir 1 100 kronor.
Niklas Kihlangi tillägger att Lulebo förstår att man kan ha synpunkter på priset och att den grova uppskattningen inte tar hänsyn till hur mycket varje individ kör, hur tomt batteriet är och hur mycket bilisten behöver ladda det per dag. "Att ha en prissättning på sådan detaljnivå kräver då individuell mätning och teknik för att hantera det", skriver han i ett mail. Tibor Blomhäll föreslår att fastighetsägaren ska sätta in en elmätare för att se förbrukningen.
Anton Töyrä menar att han kör ungefär tre mil om dagen. Det är ungefär 1 095 mil per år. Det statistiska medelvärdet en bilist i personbil brukar köra är 1 170 mil per år, enligt Statistiska central byrån (SCB) siffror från 2015.
– Det handlar också om förbrukning. Vi har 7 000 lägenheter så det måste fungera hela linjen ut. Om vi gör någon som är underfinansierat så är det övriga kollektivet som får betala, säger Niklas Kihlangi.